Isabella Wretman går första året på utbildningen Communication Design på Berghs. Hon berättar att hon så länge hon kan minnas känt en dragning till visuellt skapande, som tagit sig uttryck i olika former genom åren.
– Min kreativa ådra har alltid funnits där. När jag började på inriktningen konst och design på gymnasiet tändes en ännu större gnista för visuell kommunikation och intresset för grafisk design har bara växt sedan dess, säger hon.
Print Power Awards och yttrandefrihet
22-åringen vann nyligen tävlingen Print Power Awards, som går ut på att skapa en affisch utefter årets tema. Tidigare teman har varit Energi, som vanns av Simon Hennerfors, och Kontakt, som vanns av Linda Eiwander. Grafiska företagen och Fespa har anordnat tävlingen i över 20 år med syftet att lyfta fram fördelarna med att använda print som konstform såväl som kommunikationsmedel.
Temat för 2024 har varit Yttrandefrihet – något som lockade fler bidrag än någonsin tidigare. Av de 184 deltagande designstudenterna var det Isabellas affisch ”Sprängkraft” som tog hem segern. Själv ser hon affischformatet som ett starkt och effektivt kommunikationsmedel när det kommer till att väcka tankar och känslor hos betraktaren.
Isabella berättar att det var en lång process av research innan hon började med den visuella utformningen av affischen, som visar pennor formerade till en dynamitladdning.
– I min research hittade jag Reportrar utan gränsers pressfrihetsindex för 2023 som blev en inspirationskälla till idén för affischen. Indexet visade att situationen för pressfrihet och möjligheten att arbeta som journalist var dålig i omkring 7 av 10 länder. Detta fick mig att vilja skapa en affisch som belyste yttrandefrihet som både en stark kraft och tillgång samtidigt som affischen också förmedlar hotet som yttrandefriheten står inför i många länder, säger hon.
Efter research började Isabella skissa på olika motiv där hon sedan valde ut den hon trodde mest på, för att vidare jobba igenom affischens detaljer och färger i Illustrator.
– Med mitt formspråk vill jag att motivet ska framträda tydligt och kommunicera direkt med betraktaren.
HaiHai Brewerys soju
Isabella har även utvecklat en fiktiv förpackningsdesign för HaiHai Brewerys soju, som är en traditionell koreansk spritdryck i tre olika smaker.
I den inledande researchprocessen letar Isabella främst efter något att ta avstamp i som kan fungera som en röd tråd och ge designen en djupare mening. Här valde hon att utgå ifrån dryckens koppling till koreansk kultur och historia.
– Förpackningen är inspirerad av koreansk design som kännetecknas av harmoni och symmetri. De illustrerade tigrarna på flaskan har djup symbolisk betydelse i koreansk kultur och har funnits närvarande i historien länge. Tigern är ett viktigt djur i koreansk mytologi och har en framträdande plats i konst och litteratur, säger hon.
Omslag till Elin Wägners böcker
Som studentarbete valde Isabella att ta fram bokomslag till den svenska författaren Elin Wägners böcker Norrtullsligan från 1908, Pennskaftet från 1910 och Väckarklocka från 1941.
– Elin Wägner var en framstående svensk författare, feminist och samhällsaktivist. Hon är känd för sitt engagemang för kvinnors rättigheter och var en pionjär inom den svenska kvinnorörelsen. Min tanke med designen för bokomslagen var att rikta mig till en yngre publik genom att tolka hennes böcker ur ett nytt perspektiv. Jag använde abstrakta symboler på bokomslagen som ska symbolisera centrala element från handlingen i respektive bok.
Med ett år kvar på designutbildningen gör Isabella just nu sin praktik på byrån BVD och ser fram emot en karriär i det kreativa fältet.
– Efter examen vill jag väldigt gärna jobba någonstans där jag får utlopp för min kreativitet på ett eller annat sätt. Det skulle vara kul att ha möjlighet att jobba med en variation av olika designprojekt där man får testa på olika saker och fortsätta att utvecklas och utmanas i sitt designhantverk och kreativitet.
För mer av Isabella Wretmans projekt, checka in isabellawretman.com