Jonas Hellström – med variation som inspiration

TEXT 

Mette Rosencrantz

ÄNDRAD 

2024-04-12

 | 

PUBLICERAD 

2024-04-11
Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. 
Skivomslag, speciellt vinyler, är en stor del av varför Jonas valde designyrket. Natten av Stilla Havet är det senaste skivomslaget han designat.

De senaste åren har Jonas kört frilans på heltid där han bland mycket annat skapat olika typer av förpackningsdesign, visuella identiteter och typografi. Han berättar att han lärt sig mycket av att ha jobbat med en så bred uppdragskategori genom åren, men tar framför allt upp arbetet med företaget JM:s visuella identitet som speciellt lärorikt. 

– En del i utmaningen var att det är ett såpass stort bolag där logotypen inte fick röras medans allt annat skulle redesignas från grunden. Med i uppgiften var även att rita ett helt nytt serif-typsnitt, JM Serif, vilket jag aldrig tidigare hade gjort. Det skulle dessutom ha flera olika vikter. Det var lärorikt och klurigt, men blev väldigt bra till slut.

JM Serif, en helt nyritad typsnittsfamilj i fyra olika vikter för JM AB. I samarbete med Kristian Möller.

Med halva karriären som byråanställd och andra halvan som frilans har Jonas mycket erfarenhet av att jobba både själv och i grupp – och ser tjusningen i båda lika mycket. 

– Jag älskar att jobba i team och skapa grymma saker tillsammans. Men jag uppskattar också att få sitta och jobba själv och kunna grotta ner mig i detaljer i min design. Jag har faktiskt lyckats ganska bra med att hitta en perfekt balans för just detta, i och med att jag har egna kunder men också frilansar med olika byråer, där jag oftast är en del av ett team. Dessutom är jag AD för Företagaren, där jag är en del av hela redaktionen. Så nästan varje vecka brukar det bli cirka 50/50 fördelning av att jobba själv eller i team. Den ultimata balansen kanske!

Design av boken Vulva av Ina Schuppe Koistinen. Nominerad i Publishingpriset 2023 och fick folkets röst i Svenska Designpriset samma år.

Inhousedagen den 23:e maj i Stockholm samlar vi ett toppat lag med några av branschens allra bästa och kunnigaste under samma tak – bland dem Jonas Hellström. 

Vad kommer du att prata om på Inhousedagen? 

– Jag kommer prata lite om variationen i mina uppdrag samt hur jag jobbar om och med den typen av variation. Dels hur roligt och intressant det är med olika typer av uppdrag, men också hur jag anpassar design, upplägg och den kreativa processen beroende på uppdragets karaktär, restriktioner, storlek på kund och så vidare.

För att höra Jonas Hellströms och övriga talares föreläsningar, säkra din biljett till inhousedagen HÄR!