Stim firar 100 år med ny identitet

TEXT 

Mette Rosencrantz

PUBLICERAD 

2024-05-02
Byrån Singular Studios ligger bakom Stims nya identitet som tagits fram i samband med deras 100-årsjubileum. I den nya visuella verktygslådan finns en mängd olika element som utvecklats med flexibilitet och inkludering som ledord, för att kunna representera alla olika musikstilar. Alltifrån färg och logotyp till grafik och typografi kan användas på olika sätt för att förhöja och variera uttrycket.

Stim, som står för svenska tonsättares internationella musikbyrå, är en medlemsorganisation som jobbar för att utifrån upphovsrätten se till att de som skapat musiken får betalt – oavsett var musiken spelas. Efter att Singular Studios tagit fram Stims strategiska plattform för ett par år sedan var det nu dags för en uppdatering av även den visuella identiteten. 

Det initiala uppdraget handlade om att rama in jubileet rent visuellt med ett nytt 100-årsmanér. Genom det utvecklades samarbetet till att även ta fram en ny visuell identitet och logotyp. Briefen gick ut på att utveckla en identitet som skulle kännas modern, kreativ, inkluderande och tillgänglig. Byrån jobbade därför kollaborativt och tvärfunktionellt med teamet på Stim. 

Stims loggor de senaste 100 åren.

– Med hjälp av workshops testade vi olika vägar och prototyper. Sen kom vi genom diskussioner fram till en riktning som kändes rätt och som levde upp till strategin och den upplevelse Stim ville skapa. Det fanns egentligen inga begränsningar. Teamet på Stim uttalade tydligt att vi skulle ta ut svängarna så mycket som möjligt, säger Herman Kipowski, designansvarig. 

Flexibel logotyp
Kärnelementet i den nya identiteten är den uppdaterade loggan. Då Stim dels ska kunna representera olika musikstilar och dels kunna passa in i olika sammanhang – vare sig det gäller jazz eller death metal – behövdes en adaptiv identitet.  

– Handlar det om juridiska frågor kan det se seriöst ut, och handlar det om nyskapande musik så kan det se väldigt kreativt och färgstarkt ut. I verktygslådan finns även grafik, med logotypen invävd i ett grafiskt ”band”, samt en version med hela namnet ”Svenska tonsättares internationella musikbyrå”, säger Herman.  

Det visualiseras i den nya logotypen där hårda och mjuka former möts, med en rik färgpalett och i ett lekfullt, men samtidigt stabilt och självsäkert grafiskt uttryck. Huvudversionen av loggan är statisk, medan de andra kan användas mer flexibelt beroende på sammanhang vilket bidrar till ett kreativt och levande uttryck. 

– Vi vill att den ska användas mycket. Därför behöver den vara flexibel, så att det inte blir statiskt och tråkigt varje gång den appliceras. Den kan användas i olika färgställningar, sammansatt eller uppbruten. Ensam eller tillsammans med typografi som en del av grafiken. På det sättet skapar vi en kreativ lekfullhet som känns levande, icke-statisk och modern, säger han. 

Läs också: AI ur ett konstperspektiv

PP Räder
Singular Studios har utgått och jobbat efter det nyritade typsnittet PP Räder i kombination med sans serif-typsnittet General Sans. I logotypen är bokstäverna dock specialritade just för loggan.  

– Vi valde General sans för att det är lättanvänt, funktionellt och modernt. Det måste funka i presentationer och i tryckta applikationer såväl som på webben och i Stims app. 

Arbetsgruppen på Singular Studios
Axel Livijn Carlman, designer
Asmira Mahalbasic, projektledare
Herman Kipowski, designansvarig

Arbetsgruppen på Stim
Ellinor Perlefelt, projektledare
Christin Holm Gatica, t.f. kommunikationschef
Melina Hägglund, kommunikatör
Lisa-Rut Sandbladh, kommunikatör

Alla bilder: Singular Studios.