Julens stora drama handlar om krig som splittrar familjer

TEXT 

Mina Stierna

PUBLICERAD 

2018-12-07

En liten flicka kommer ifrån sin mamma samtidigt som granater skjuter sönder deras hem. De måste fly men tappar kontakten med varandra och det är ovisst om de någonsin kommer att återses.

Filmtrailern ”The Aid”, är regisserad av Mikael Marcimain och skulle kunna vara reklam för julens stora krigsdrama. Det är det inte, det är den tuffa verkligheten för hundratusentals människor runt om i världen. Att leva med sin familj är fastslaget av folkrätten. Röda Korset har därför i 150 år arbetat för att återförena människor som splittrats till följd av krig och flykt. Med 12 miljoner volontärer i 191 av världens länder har vi ett unikt nätverk som gör det möjligt för oss att efterforska familjemedlemmar på de flesta ställen i världen. Vintern 2018 efterforskar vi 100 000 personer globalt. 68,5 miljoner människor befinner sig på flykt från sina hem. 129 miljoner människor behöver humanitärt stöd. För att väcka intresse bortom dessa siffror och få människor att ta till sig att julens stora drama varken visas på bio eller går på tv utan sker på riktigt runt omkring oss använder Röda Korset sig av filmvärldens mest intresseväckande grepp; trailern. Som tittare tror man att ett nytt krigsdrama vid namnet ”The Aid”, regisserat av regissören Mikael Marcimain (Call Girl, Gentlemen), snart har premiär. Mot slutet av filmen avslöjas att det inte är en kommande film, utan en liten bit av verkligheten för tusentals människor.

– Det är svårt att orka med de hemskheter från krigsområden som visas på tv-nyheterna och vi stänger lätt av. Samtidigt sträcktittar många av oss på tv-serier om krig och konflikter på Netflix och HBO. Vi försöker nu att använda samma manér som filmskapare för att gripa tag i tittare och få uppmärksamhet för de verkliga händelser som sker varje dag runt om i världen, säger Anna-Karin Moden, kommunikationschef på Röda Korset.

– Vi tror att det krävs nya sätt att berätta för att nå igenom vår selektiva perception, det vill säga att vi ser och hör det vi vill se och höra.
Utöver filmtrailern består Röda Korsets julkampanj av filmaffischer på biografer, utomhusreklam, digital annonsering, samarbete med podden Dumma Människor som gör ett specialavsnitt utifrån frågeställningen: ”Varför kan vi sträcktitta på krigsfilmer men blunda för det som sker i Jemen?” samt en mängd insamlingsaktiviteter hos Röda Korsets lokalföreningar.

Här kan du läsa mer om Röda Korsets arbete med familjeåterförening.