K special får ny visuell identitet

TEXT 

Mette Rosencrantz

PUBLICERAD 

2024-09-27
Svts tv-program K special har fått en ny visuell identitet skapad genom ett samarbete med kommunikations- och designbyrån Acne. Förutom den nya logotypen har programmet fått en ny vinjett som kommer i tre versioner för att kunna anpassas efter olika tonalitet och känslolägen, för att på så vis harmonisera med K specials mångsidiga filmutbud.

Sedan 2001 har Svt utbildat svenska folket i kultur genom K specials dokumentärfilmer. Varje vecka sänds en film om en framstående kulturpersonlighet eller händelse. Genom det nya uttrycket har Svt velat skapa en tydlig identitet för K Special, samt olika vinjetter i olika känslolägen som därmed kan passa olika typer av dokumentärer.

– Svt såg ett behov av att uppdatera den visuella identiteten för sitt kulturella flaggskepp K Special. Tittarnas beteende och medielandskapet har förändrats kraftigt sedan de förra vinjetterna skapades. De var alldeles för långa och hade samma emotionella anslag, säger Ante Stenberg, art director på Acne. 

– Vår ambition var att skapa en samtida identitet som är tydlig och håller över tid, i alla kanaler och kontaktytor, för alla olika typer av innehåll, men där vinjetterna är det sammanhållande elementet, säger Anneli Kustfält, projektledare på K special.

“Art handlers”
Byrån tog tidigt fasta på det faktum att K special köper in olika typer av dokumentärer från andra. Således fungerar de som en garant och kurator snarare än ett produktionsbolag eller innehållsproducent, vilket Ante menar ger K special en tyngd som blir en typ av kvalitetsstämpel.  

– Därifrån ledde tankarna till en presentatör. Någon som levererar fint innehåll i små paket. Idén blev att K Special slår in paket till tittarna. Vi inspirerades mycket av så kallade “art handlers” – alltså hur fysiska konstverk slås in – och andra lite mer konstnärliga inslagningar. Vi ville göra något fysiskt i kamera som förmedlar denna varsamma och konstnärliga hantering av innehållet. Något som känns premium för att spegla det högklassiga innehållet, säger han. 

Toppat lag
Acne har ansvarat för det övergripande arbetet som omfattat idé, manus, typografi, färg, form och grafik. För själva produktionen av vinjetterna har de tagit in utomstående talanger – vilket är något byrån ofta gör, förklarar Ante. 

– Vi har jobbat med utvalda duktiga människor som var bäst lämpade för att ta ut det till film. Magnus Torsne har gjort stop motion animationerna tillsammans med Linnea Apelqvist som har gjort scenografin. 

Vidare har en ny logotyp tagits fram av designern Reidar Pritzel. Genom den nya loggan har man velat förmedla ett personligt och karaktärsfullt formspråk utan att göra den allt för dominant. Komposition och ljudbild har skapats av musikern Adam Ohlenius, känd som sångare i Shout out Louds. 

Läs också: Tove Langseths resa från Paradiset till Closely

Arbetsgrupp
Acne:
Anna Knutsson, Designer
Ante Stenberg, Art Director
Pia Hansson, Produktionsledare
Dalite Jensmar, Motion Graphics
Henrik Åkerberg, Final Art

Filmproduktion:
Magnus Torsne, Stop Motion Animationer
Linnea Apelqvist, Set Design
Reidar Pritzel, Wordmark
Adam Olenius, Musik och Sound Design

Alla bilder: Acne / Svt.