Kan du designa en sak, kan du designa allt

TEXT 

Camilla Buch

ÄNDRAD 

2017-12-11

 | 

PUBLICERAD 

2017-12-11
Essen Internationals Magnus Berg skriver krönika i CAP&Design om rollen som formgivare.

Glöm din fåniga titel. Glöm printdesign, interaktionsdesign och grafisk design. Kan du designa en sak, kan du designa allt. Tänk på Massimo Vignelli. Han brydde sig inte om någon fånig titel när han byggde möbler, målade tavlor och utvecklade designprogram åt storföretag. Han höll inte på med designöverlämningar. Han gick inte hem 17.30. Han gjorde allt. Rubb och stubb. Och han visste att man aldrig är bättre än sitt senaste jobb – att man definieras av vad man gör och inte av vad man tänker.

Titlar är påhittade för lönesättning, fakturering och fortsatt tillväxt. De skapar inte morgondagens design. Det gör du. Så om du vill leverera design i världsklass och ha kul på jobbet, hoppa då från trampolinen! Gör frivolter och landa med raka armar, sträckt kropp och huvudet först. Tänk på Vignelli. Designa allt. Det är vad branschen och kunderna behöver. Fler hungriga lejon som du. Färre projektgrupper om 10 personer där ingen vet vem som gjort vad.

För ett tag sedan fick Marc Schillum, ansvarig för Ebays Innovation Lab, en fråga på Linkedin: Var kan jag hitta design thinkers? Marcs svar var: Alla designers tänker.

Det är ju dig Marc snackar om. Det är ditt ansvar att berätta för kunderna att design i världsklass drivs av ambition och hårt jäkla jobb. Så var mer designer i singular. Lämna över mindre. Självklart ska du arbeta i team, men ta individuellt ansvar. Var mer som Vignelli. Eller Beyoncé. Var visionär. För kan du designa en sak, kan du designa allt. Glöm aldrig det.

Magnus Berg

Magnus Berg arbetar på designbyrån Essen International, verksamma i Stockholm & San Francisco med kunder som Anticimex, Cheap Monday, Gant, Epi och Stockholms Stad.