Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Kan du designa en sak, kan du designa allt

TEXT Magnus Berg

Essen Internationals Magnus Berg skriver krönika i CAP&Design om rollen som formgivare.

Annons

Glöm din fåniga titel. Glöm printdesign, interaktionsdesign och grafisk design. Kan du designa en sak, kan du designa allt. Tänk på Massimo Vignelli. Han brydde sig inte om någon fånig titel när han byggde möbler, målade tavlor och utvecklade designprogram åt storföretag. Han höll inte på med designöverlämningar. Han gick inte hem 17.30. Han gjorde allt. Rubb och stubb. Och han visste att man aldrig är bättre än sitt senaste jobb – att man definieras av vad man gör och inte av vad man tänker.

Titlar är påhittade för lönesättning, fakturering och fortsatt tillväxt. De skapar inte morgondagens design. Det gör du. Så om du vill leverera design i världsklass och ha kul på jobbet, hoppa då från trampolinen! Gör frivolter och landa med raka armar, sträckt kropp och huvudet först. Tänk på Vignelli. Designa allt. Det är vad branschen och kunderna behöver. Fler hungriga lejon som du. Färre projektgrupper om 10 personer där ingen vet vem som gjort vad.

För ett tag sedan fick Marc Schillum, ansvarig för Ebays Innovation Lab, en fråga på Linkedin: Var kan jag hitta design thinkers? Marcs svar var: Alla designers tänker.

Det är ju dig Marc snackar om. Det är ditt ansvar att berätta för kunderna att design i världsklass drivs av ambition och hårt jäkla jobb. Så var mer designer i singular. Lämna över mindre. Självklart ska du arbeta i team, men ta individuellt ansvar. Var mer som Vignelli. Eller Beyoncé. Var visionär. För kan du designa en sak, kan du designa allt. Glöm aldrig det.

Magnus Berg

Magnus Berg arbetar på designbyrån Essen International, verksamma i Stockholm & San Francisco med kunder som Anticimex, Cheap Monday, Gant, Epi och Stockholms Stad.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop