Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

20160304_sign_print_asplunds_0029-kopiera_
Caroline Erfass – Community manager, Tua Asplund – vd, Sonay Kulbay – creative director/tryckproducent. Foto: Jimmy Eriksson.
Annons
20160304_sign_print_asplunds_0139-kopiera_
Caroline Erfass och Sonay Kulbay jobbar båda tillsammans med Tua Asplund med trycksaksproduktionen på tryckeriet.
20160304_sign_print_asplunds_0238-kopiera_
När de får spill över gör de ofta egna anteckningsböcker som präglas med logotypen.
20160304_sign_print_asplunds_0245-kopiera_
För Sonay Kulbay var det viktigt att få jobba med vackra ­produktioner.
20160304_sign_print_asplunds_0402-kopiera_
Utanför pop-up-rummen hänger en del av tryckeriets senaste projekt.
20160304_sign_print_asplunds_0548-kopiera_
Sonay Kulbay, Tua Asplund och Caroline Erfass utgör mikrotryckeriet Asplunds Grafiska. Foto: Jimmy Eriksson.
FullSizeRender_
Color emotions – ett projekt med många papper och färger i samma bok.
IMG_1104_
Bläcktryckt bröllopsinbjudan med karta.
Katarinaolcafe_
Boktryckta glasunderlägg.
Notis Print
39222

Kärlek till papper på Asplunds Grafiska

TEXT Camilla Buch

Kvalitet är a och o för mikrotryckeriet Asplunds Grafiska, som sprider sitt tryck och skaffar nya kunder i sociala ­medier. På ny omtalad adress träffar Sign&Print ett tryckeri som tar plats på liten yta och inte skyndar att skynda.

Detta är en artikel från senaste numret av Sign&Print.

I Arkitekturskolans gamla byggnad på Östermalmsgatan i Stockholm, den brutalistiska betonggiganten som genomlidit mången Stockholmares ris och ros, har nu mikrotryckeriet Asplunds Grafiska tagit plats som en del av den nya satsningen A House.

Men Asplunds Grafiska började sin historia redan 1980 på Linnégatan i Stockholm. I dag är Tua Asplund vd för tryckeriet, men då var det hennes far som höll i tyglarna. När han sålde sina två gamla Heidelberg Vinge och gick från offsettryck till digital-tryck så flyttade han tryckeriet från Linnégatan till sin källare och fortsatte produktionen.

– Lustigt nog så var det möbelhandlaren Asplund som tog över på Linnégatan efter Asplunds Grafiska, säger Tua Asplund.

När pensionen närmade sig för hennes pappa valde Tua att ta över rodret. Hon var nyfiken på branschen och dess utvecklingspotential – hon kände att branschen inte utvecklades med sin samtid.

– De tryckerier jag jobbade med då hade så märkligt fokus, det fanns ett glapp mellan den hungriga produktionsledaren på byrån och tryckaren, säger hon och fortsätter:

– Jag arbetade på en varumärkesbyrå då, men jag har alltid haft ett intresse för tryckeribranschen. Jag kände att i en bransch där majoriteten är familjeföretag, med äldre män som chefer, så kunde jag inte låta Asplunds Grafiska försvinna, säger hon när vi sitter med varsin kaffe och väntar in de andra medarbetarna.

I dag består företaget av Tua Asplund själv, Caroline Erfass som community manager och Sonay Kulbay som creative director. Alla tre arbetar med produktionen, men alla är inte heltidsanställda på tryckeriet – Tua Asplund och Caroline Erfass arbetar också mycket med projektet A House. Det är Sonay Kulbay som är nyast in på det lilla tryckerigolvet.

– Jag jobbade också i byråbranschen, men jag ville testa ett annat sätt att jobba på då jag träffade Tua. Jag blev nyfiken och inspirerad, så jag tog kontakt med henne. Jag ville jobba med kreativa och konstnärliga tryck – det är alltid roligare att printa fina produktioner! Samtidigt var det väldigt kul att ge sig in i branschen med två andra kvinnor, säger hon.

Hur bemöts ni som tre kvinnor av branschen?

– Vi exponeras egentligen inte så mycket för branschen. Jag blev inbjuden till att prata på Grafkom, men då som tryckköpare, och det är klart att det kan bli en del ”lilla gumman”-kommentarer. Men vi möts också av många som tycker att det vi gör är spännande, säger Tua Asplund.

– Och från kundernas sida får vi mycket positiv respons, det är många som tycker att det är kul att se just kvinnor ta plats, fyller Caroline Erfass i.

De är nyligen inflyttade i de nya lokalerna hos A House, en satsning som ska fungera som en mötesplats för kunskap, kreativitet, och entreprenörskap. I dagsläget sker produktionen i två pop up-rum, och Asplunds Grafiska fungerar också som ett inhouse-tryckeri för verksamheten i huset.

— En av anledningarna till att vi flyttade hit från det lilla kontoret på Bjurholmsplan som vi hade tidigare, var för att exponeras för nya kunder, säger Tua Asplund.

En del av Asplunds Grafiskas kunder är sådana som har hängt med från tryckeriets tidiga dagar, men de får många nya med hjälp av sociala medier.

— Ofta är det någon som ser något på till exempel Instagram och skriver till oss och säger att de vill ha samma sak, berättar Caroline Erfass.

I de små lokalerna har de en Xerox Color C60, en skärmaskin och diverse handarbetsmaskiner som big, hålborr och präglingsmaskin. De har också en del samarbeten med andra tryckerier, men viktigast för verksamheten är kvaliteten på papperet och noggrannheten som går in i trycksakernas detaljer.

– Det händer mycket inom kvalitativt tryck i dag och mycket av det vi gör handlar om experimentlusta. Ibland lägger vi upp saker som andra gjort i sociala medier och hoppas att någon vill testa det med oss, säger Sonay Kulbay.

Vilken är er största utmaning?

– Den är väl alltid balansgången mellan att göra högkvalitativa jobb och att gå runt. Att hitta utrymme att utvecklas trots att vi är små, säger Tua Asplund.

– Samtidigt är det ju fint att vi är ett litet företag. Vi är proffs och får respekt för det vi gör, ofta får vi uppdrag där kunderna lägger sin produkt i våra händer för att de litar på oss. Och det är ju alltid roligast, säger Sonay Kulbay.

De menar också att de ser branschen på ett annat sätt än större tryckerier. De konkurrerar inte med företag där kunder kan beställa mängder med trycksaker online.

– Jag tror att det finns en saknad till det personliga mötet när allt sker på internet. Många hör av sig och vill komma hit för att ses och prata, jag tror att det är mänskligt, säger Sonay Kulbay.

Hos Asplunds Grafiska ligger fokus på kvalitet. Och det finns en stark kärlek till papper.

– Pappersnörden i mig vaknade tidigt – det var en sådan lyx som barn, att kunna komma in hos pappa och få rita och känna på alla vackra papper, säger Tua Asplund.

Men kärleken tar också ett annat uttryck hos det lilla tryckeriet. Miljöaspekten får stort utrymme i samtalet mellan de tre trycksaksproducenterna när jag hälsar på.

– Vi arbetar ju med papper och vi har ett ansvar att ge tillbaka på de sätt vi kan, säger Tua Asplund.

Ett av sätten de vill ge tillbaka på är via Vi-skogen, organisationen som planterar träd för att ta människor ur fattigdom. Ett träd kostar 20 kronor, en frivillig donation som tryckeriets kunder kommer att kunna göra i samband med betalning. De tar också tillvara på det papper som de inte kan använda: spillet.

– Vi känner att vi inte bara kan slänga det här vackra pappret som ofta blir över. Istället tar vi till vara på det genom att donera till förskolor som ritpapper, eller limbinda bitarna som blir över till små block som vi kan dela ut till våra kunder, säger Sonay Kulbay.

Ett sådant block sticker ut ur min väska när jag efter en passionerad pratstund lämnar A House och Asplunds Grafiska, där de redan är i gång med nästa sak på agendan.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop