Löfbergs nya klimatsmartare förpackning är nu lanserad. Genom att ersätta delar av den fossila plasten med ett växtbaserat alternativ minskar klimatpåverkan med drygt 30 procent, menar företaget.
– Det är en lösning som kostar lite mer i dag, men i det långa loppet har varken vi eller miljön råd med något annat. Användningen av fossil plast måste minska, säger Madelene Breiling, utvecklingschef på Löfbergs.
Löfbergs har jobbat med utveckling av den nya förpackningen i två år. Nu har man ställt om hela sortimentet malet kaffe som säljs i svensk dagligvaruhandel.
– Det är ett viktigt första steg. Nu jobbar vi vidare med resten av sortimentet. År 2020 ska alla våra förpackningar, på samtliga marknader runtom i världen, kunna innehålla plast från förnybar råvara, och senast 2030 ska vi bara använda återvunnet eller förnybart material, säger Madelene Breiling.
Löfbergs har också börjat ställa om sortiment som säljs till hotell, restauranger och kaféer. Vissa artiklar har redan det nya förpackningsmaterialet, resten ställs om i maj.
Fasar ut den fossila plasten
För 25 år sedan var Löfbergs först i Europa med aluminiumfria kaffeförpackningar. 2015 lanserade Löfbergs iskaffe i återvinningsbara kartongförpackningar och 2016 lanserade man växtbaserade kapslar. Nu tar Löfbergs alltså nästa stora steg och börjar fasa ut den fossila plasten.
– Vi ersätter en del av den fossila plasten med en plast som tillverkas av sockerrör. Materialet är återvinningsbart och har samma skyddande egenskaper som fossil plast, vilket är viktigt eftersom kaffe är känsligt för ljus och syre, säger Madelene Breiling.