Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Identitet
42380

Konserthusets identitet förnyas av Kurppa Hosk

TEXT Camilla Buch
ÄNDRAD 2017-01-24 | PUBLICERAD 2017-01-24

I en upphandling under hösten 2015 letade Konserthuset efter en designbyråpartner som skulle utveckla Konserthuset Stockholms och Kungliga Filharmonikernas gemensamma identitet i syfte att stärka relationen med befintliga besökare och att attrahera nya. Nu lanseras identiteten efter ett års samarbete med upphandlingsvinnarna Kurppa Hosk.

Annons

Konserthuset_1_

– Vi känner att vårt moderniserade yttre ger oss ny energi och att Konserthuset Stockholm och Kungliga Filharmonikerna har fått precis den inramning och utstrålning som passar vår höga ambitionsnivå och vår verksamhet i dag, säger konserthuschef Stefan Forsberg om den nya identiteten.

– Som svensk designbyrå kan man sannolikt inte tänka sig något mer spännande, inspirerande, utmanande och ansvarstyngt än att utveckla en ny identitet för en kulturinstitution som Konserthuset Stockholm och Kungliga Filharmonikerna. Det känns fantastiskt att nu få lansera en identitet som är ämnad att återspegla varumärkets arv, själ, hjärta och framtida ambition, säger Måns Jacobsson Hosk, vd på Kurppa Hosk.

Konserthuset_4_ Konserthuset_2_

Grunden för identiteten ska vara verksamhetens dynamik och passion, tillsammans med husets ikonika status och Kungliga Filharmonikernas status som en av världens främsta orkestrar.

Lösningen i sig bygger på en musikalisk signatur, enligt Kurppa Hosk. Den uppträder i mängder

av versioner och former vilket ska representera den mångfald av aktiviteter, musik och känslor som huset och orkestern erbjuder. Identiteten har också en generös färgpalett, ny typografi och ett föränderligt grafiskt element som ska stötta dynamiken i uttrycket.

Konserthuset_3_ Konserthuset_5_

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop