– Vi känner att vårt moderniserade yttre ger oss ny energi och att Konserthuset Stockholm och Kungliga Filharmonikerna har fått precis den inramning och utstrålning som passar vår höga ambitionsnivå och vår verksamhet i dag, säger konserthuschef Stefan Forsberg om den nya identiteten.
– Som svensk designbyrå kan man sannolikt inte tänka sig något mer spännande, inspirerande, utmanande och ansvarstyngt än att utveckla en ny identitet för en kulturinstitution som Konserthuset Stockholm och Kungliga Filharmonikerna. Det känns fantastiskt att nu få lansera en identitet som är ämnad att återspegla varumärkets arv, själ, hjärta och framtida ambition, säger Måns Jacobsson Hosk, vd på Kurppa Hosk.
Grunden för identiteten ska vara verksamhetens dynamik och passion, tillsammans med husets ikonika status och Kungliga Filharmonikernas status som en av världens främsta orkestrar.
Lösningen i sig bygger på en musikalisk signatur, enligt Kurppa Hosk. Den uppträder i mängder
av versioner och former vilket ska representera den mångfald av aktiviteter, musik och känslor som huset och orkestern erbjuder. Identiteten har också en generös färgpalett, ny typografi och ett föränderligt grafiskt element som ska stötta dynamiken i uttrycket.