Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

LUSTlab till Digital Crunch

TEXT Camilla Buch
Annons

image

På torsdag är det dags för Digital Crunch, och pratade med Dimitri Nieuwenhuizen och Marijke Cobbenhagen om vad de ska prata om på eventet.

Vilka är ni och vad gör ni?

Dimitri Nieuwenhuizen är en visuell filosof inom konst, design, och teknologi. Han forskar kring digital kultur och undervisar på masterprogrammet i design vid Sandberg Institute Amsterdam. Dimitri är co­director på byrån LUST och deras teknologiska laboratorium LUSTlab. Marijke Cobbenhagen är forskare och formgivare inom bland annat konst, och är medgrundare och redaktör för tidningen You Are Cordially Invited. Marijke har också undervisat vid the Royal Academy of Arts The Hague, the HKU University of the Arts i Utrecht och the California College of Arts i San Francisco.

Vad kommer ni att prata om på Digital Crunch?

Föreläsningen är en utredning av utsidan av digitaliseringen. Ett försök att peka på och kartlägga påverkan på och av digitalt innehåll i det moderna livet. En lyckosökning som berör fragment av varje höjdpunkt eller undersöker olika aspekter av det radikala intermezzo i utvecklingen av samhällen. Det utforskar riktningar kring digital kultur för att bestämma dess exakta position på en existentiell nivå.

Varför är det ämnet så viktigt?

Det digitala är mer än bara teknik som vi som människor konsumerar. Det är skapat av mänskligheten, det påverkar, penetrerar och skiftar vår vardag, vilket väcker frågor om vilka vi är och vart vi vill gå. Det har blivit kultur. För att flytta fokus i den digitala närvaro till ”varför” i stället för ”vad” och ”hur”, gräver vi i innebörden, i ett letande efter en reflekterande form av tänkande.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop