Madness of Sweden

TEXT 

Mette Rosencrantz

PUBLICERAD 

2015-10-14
Pr-byrån Agency fick i uppdrag av Warner Bros. att göra en kampanj för filmen Mad Max: Fury Road som släpps digitalt och på blu-ray nu i oktober.

– Målet var att hylla de ikoniska omgivningarna och stilen i filmen, samt även filmskaparen George Miller, på ett sätt som känns nära oss i Sverige, säger Zu-Yon Han, pr-konsult på Agency.

Projektet resulterade i en utställning av åtta fotografier tagna på olika kända platser i Sverige ur ett Mad Max-perspektiv. Zu-Yon berättar för CAP&Design hur de jobbade fram idén.

– Vi valde att rikta in oss på ett av de stora ämnen som genomsyrar filmen. Det ena är feminism.

[prenumerera]– Det andra, som vi valde, är just den dystopiska och post-apokalyptiska miljön som skildras i filmen Mad Max: Fury Road, i en framtid där tillgången på naturtillgångar som vatten och olja är knapp, och där vår grönskande jord har blivit en uttorkad och förfallen ökenstäpp.

De ville skapa igenkänning och förståelse för hur världen skulle kunna se ut i framtiden. Och för att skapa denna känsla valde de att illustrera denna framtidsvision genom att digitalt bearbeta bilder på platser som ligger dem nära och som alla känner igen. De skapade bilder av Sverige ur ett Mad Max-perspektiv, och samlade dem i utställningen Madness of Sweden. Genom dessa mekanismer kommer verkligheten närmare på ett sätt och ger en tankeställare.

Vem ligger bakom själva fotografierna?
– Studiops, med Pekka Stålnacke i spetsen, har skapat bilderna på uppdrag av Warner Bros. Bilderna är vanliga fotografier från dagens samhälle som sedan bearbetats digital av Studiops för att likna miljön i Mad Max: Fury Road. Originalbilden på Centralbron är fotograferad av Pekka Stålnacke. De övriga bilderna är inköpta från bildbyråer, och som sedan blivit digitalt bearbetade.