Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Foto: Anna Hedeback
Annons
Genom att visa betongspecialisternas vardag vidareutvecklades Thomas Concrete Groups varumärke.
Triathlon är en modern, växande sport. Som en del i att fortsätta leda utveckling tog Svenska Triathlonförbundet ett omtag på sitt varumärke och positionering.
Emma Varga för Svenska Triathlonförbundet.
Mönster för Svenska Triatlonförbundet.
En stor kollektion med tränings- och tävlingskläder utvecklade tillsammans med Trimtex.
Husqvarna bad Brand Club utveckla en tydligare, mer enhetlig och marknadstillvänd förpackningsdesign för samtliga produkter.
Jonas Hedeback
Med Din gård, din möjlighet vill Landshypotek Bank inspirera gårdsägare till att se nya möjligheter i sina gårdar.
Landshypotek Bank, Din Gård.

Med erfarenhet kommer lugn

TEXT Snövit Hedstierna

Jonas Hedeback har i princip arbetat i branschen hela sitt yrkesliv. I dag är han en av ägarna av design- och varu­märkes­byrån Brand Club, och menar att erfarenheterna i branschen har format honom till en lugnare person med större människokännedom och självkänsla.

Tjugo år efter att ha grundat digitalbyrån Daddy, som senare blev CP+B, ingår han i skaran av de mest respekterade veteranerna i branschen med ett rykte om att också vara en av de absolut snällaste. Efter mycket övning i att prata inför grupp, att mingla, och att stå i centrum har spärrarna och rädslan för att våga ta plats sakta släppt sitt grepp. Men om man bortser från självkänslan, hur behåller man fokus och inspiration över flera år i yrkeslivet? Vad driver en kreatör till att bli entreprenör och vad får en att fortsätta arbeta när man blir så ekonomiskt stabil att man skulle kunna ta ledigt vilken dag som helst? Det och flera frågor stod som utgångspunkt för ett nära samtal med Jonas Hedeback.

— Kommunikation, design, och webb har alltid varit en del av mitt liv men mestadels är jag autodidakt och har lärt mig art director-yrket genom de projekt jag har bakom mig och framförallt tack vare mina fantastiska kollegor. I dag har jag ett annat lugn i jobbet än jag hade när jag var yngre. Jag blir inte lika lätt stressad eller uppjagad vid stora leveranser eller är tjall på linjen med en kund. Det är det som är erfarenhet tänker jag.

I dag väljer jag med aktsamhet vilka slag jag ska ta.

Man kan ofta tro att personer som lyckas så väl inom yrkeslivet går runt med en långsiktig och hemlig plan, men så var aldrig situationen för Jonas.

— Jag har aldrig haft några planer på var jag ska. När jag slutade på CP+B för cirka sju år sen så hade jag inte ens några planer på att fortsätta inom kommunikationsbranschen. Ibland tänker jag att det är dags att börja driva en verksamhet som producerar industrifett eller öppna en mataffär eller en verksamhet som är utanför konsult- och tjänstebranschen. Jag är helt enkelt fortfarande öppen för att göra något helt annat men det måste finnas en pusselbit av skapande med på något sätt.

Det som förändras över tid, ju mer varm i kläderna man blir, varierar från person till person. För Jonas handlar hela tiden fokus i vårt samtal om den inre resan han gjort och inte den yttre, även om de båda så klart hänger ihop.

— Med åren har jag fått mer självkännedom, blivit en bättre yrkesperson, och en mer rutinerad art director. Jag har också uppmärksammat mina tillkortakommanden och lärt mig att acceptera mina brister och styrkor. Arbetet med så stora mängder personal och kunder har också gjort att jag har utvecklats till att bli en diplomatisk person. I dag väljer jag med aktsamhet vilka slag jag ska ta.

Jag tycker att det är mycket som skapas för teknikens skull och det är något jag upplever som effektsökeri.

Teknik och tekniskt intresse har varit ett tydligt signum för flera av de byråer som Jonas varit med och drivit men i dag ligger hans eget intresse i en annan typ av kreativt utlopp.

— Daddy var en digital byrå, medan CP+B var en fullservicebyrå. Jag måste erkänna att jag inte längre har något extremt intresse för det digitala utan mer av det analoga. Får vi in ett uppdrag om ett bokomslag blir jag glad! Min upptäckarglädje är inte fokuserad på det digitala utan mer på att eftersträva ett gediget hantverk och bra kommunikation. Jag tycker att det är mycket som skapas för teknikens skull och det är något jag upplever som effektsökeri. Skulle jag få välja att utveckla en ny slags teknik så skulle det vara teknik för textilier och en slags nyttoorienterad teknik. Till exempel en tröja med inbyggd pulskontroll eller en textil som kan ladda en mobiltelefon. Det vore coolt men jag har ingen aning hur man gör det.

Mitt kreativa flow börjar ofta när jag har som mest på fötterna även om det låter lika tråkigt som skolbok 1A.

Efter så många år i branschen kan man fråga sig vad som driver en kreatör framåt och vad som lockar till att fortsätta djupdyka.

— Det är utmaningen i projekten som driver mig, och att ha kul på vägen med kollegor och kund. Det är inte alltid det blir så kul som man hade kunnat hoppas men det är alltid en ambition i alla fall. Men det finns också kulturer och traditioner i branschen som Jonas understryker att han är missnöjd med och orättvisor som han skulle vilja förändra. En sak är våldet och strukturerna som uppmärksammats genom #metoo.

— Vår bransch är inte på något sätt undantaget i samhället i stort. I Göteborg jobbar vi just nu med ett byråsamarbete för att följa upp #sistabriefen och allt som hänt med #metoo. Det handlar om allt från sexuell läggning till minoriteter, att stävja och synliggöra de förtryck som förbisetts tidigare. För mig har det här alltid varit ett viktigt ämne och något som flera av mina tidigare kollegor varit engagerade i och diskuterat innan #metoo. Det är ju inget nytt ämne utan ett problem som alltid har funnits på radarn. Trots det har jag självklart fått mig en superstor tankeställare om hela samhällets strukturer efter att vi alla såg rakt in i brännpunkten när #metoo drog igång.

Så vad bör man göra åt problemet med de som beter sig illa?

— Slänga ut skiten! All generell gammal skit och allt som berör såna sjuka saker som till exempel det som hänt på Dramaten med Josefin. Sånt och liknande skit ska bara rensas bort. Som sagt. Släng ut den och ta bort den nu.

Vårt samtal om rättvisa och engagemang leder åter in till grundkärnan av arbetet, nämligen kreativiteten. Hur förhåller man sig till den och hur kickar man igång ett kreativt flow när man har arbetat så länge och känner sig själv så väl?

— Mitt kreativa flow börjar ofta när jag har som mest på fötterna även om det låter lika tråkigt som skolbok 1A. Ju mer jag kan om problemet desto mer och större idéer och fler outtakes går det att skapa. Man kommer in i flowet och prickar rätt snabbare. Får man korvstoppning och bara kollar på skärmen kan man lika gärna gå ut och springa eller spela ett spel.

När jag väl kommer in i ett flow så bara rinner kreativiteten ut ur händerna.

För att dagligen nå sitt maximala kreativa fokus utövar Jonas en teknik som han kallar för micro burst.

— Det är något jag gör där jag varvar 1–2 timmar fokuserat arbete med kortare stunder av annat som gör att jag slappnar av och laddar om. Jag brukade också göra musik men nu har fokuset istället hamnat på det som sker i arbetet, även om jag då och då får lust att skapa nytt. När jag väl kommer in i ett flow så bara rinner kreativiteten ut ur händerna. Jag går nästan in i ett tunnelseende där jag i princip kan sitta och skapa hur länge som helst.

Jonas har lyckats ta sig till en punkt där arbetet inte längre är avgörande för den ekonomiska stabiliteten, men han menar att det inte påverkat lusten negativt utan snarare gett en annan typ av motivation till att fortsätta.

— Jag har sålt en relativt stor byrå tillsammans med mina kollegor. Det ger en ekonomiskt trygghet och jag skulle inte behöva gå till jobbet på måndag morgon för att få mat på bordet till barnen och det är något jag är extremt ödmjuk inför. Ödmjuk måste man vara för det är långt ifrån alla i samhället som får den chansen. Varför jag har valt att fortsätta arbeta är för min passion, för nerven som finns i arbetet och den tillfredsställelsen som uppstår när man faktiskt löser ett problem. Det är en otroligt skön känsla att få den kicken. Hade jag studerat färdigt på Chalmers och jobbat som ingenjör hade det nog varit ganska långt mellan kickarna men i den här branschen är omsättningen på projekt väldigt stor.

Varför jag har valt att fortsätta arbeta är för min passion, för nerven som finns i arbetet och den tillfredsställelsen som uppstår när man faktiskt löser ett problem.

Under mitt möte med Jonas så slås jag ständigt av vilken lugn person han är. Vad skapar ett sånt lugn?

— Jag är rätt lugn som person och har alltid varit det. När jag var liten var jag inte den som slogs på skolgården. Med erfarenhet lär man sig att ta förändringar mindre personligt. Ibland blir det bara inte bra av olika anledningar och då får man försöka se på situationen som den är utan att göra så mycket drama av allting. Det här är vad jag gör nu och om tio år kanske jag jobbar med precis samma sak eller så engagerar jag mig mer i min hobby, triathlon, och gör det till ett arbete. Det bästa vore att kunna kombinera eftersom jag gillar båda, men om det går är något som livet får utvisa.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Prenumerera
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera