Berätta om uppdraget – hur såg briefen ut?
— Uppdraget från Svenska Golfförbundet (SGF) var att skapa en ny identitet som speglar den bredd som finns inom sporten. En identitet som beskriver deras värdegrund; För golfens bästa, i tidens anda.
Hur gick du tillväga?
— Vi skulle förflytta identiteten från något traditionellt till en mer modern visuell kommunikation. Jag tittade på befintlig form och kommunikation och skapade moodboards utifrån olika trender i målgruppen.
— Förenkling och tydlighet var målet för logotypen, den skulle ha renare design, tydligare intryck och vara lättare att applicera på små ytor. Jag tog bort ramar och guldkanter och justerade typografi, kronor och klubbor.
—Själva färgerna i logotypen var enkla att välja – nästa år är golf en OS-gren, så de justerades för att matcha de svenska gula och blåa. Komplementfärgerna följer dock trenderna och kan bytas ut från år till år. En av de större förändringarna som gjorts är bildspråket. Från att nästan enbart visa professionella golfare så vill vi nu också visa upp den stora bredden i målgruppen. Rena, enkla bilder med bra ljus. Helt enkelt så som golfen är i Sverige.
Vad var viktigast att tänka på?
— Helheten. Att få allt att fungera tillsammans. Att så få undantag i formen behöver göras. Dessutom att skapa förståelse i organisationen kring varför vi gör om och vad snedsteg från identiteten gör för helhetsintrycket.
Vilken är den största förändringen?
— Bildspråket. Genom det nya bildspråket är vår förhoppning att ännu fler tar till sig golfen, Sveriges näst största idrott, och att de fördomar som fortfarande lever kvar blir ett minne blott.
Vilken var den största utmaningen?
— Att se till att den nya formen fungerar i alla lägen. Att det inte bara blir en fin manual som är hopplös att följa, utan att det är kul att använda det nya formspråket, och att få de externa formgivarna att vara kreativa inom ramarna.
Vad var roligast?
— Allt! Svenska Golfförbundet lever nu efter sin värdegrund. Fore!