Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Digitalt
37674

Att anpassa sig till molnet

TEXT Camilla Buch
ÄNDRAD 2015-11-06 | PUBLICERAD 2015-11-06

Frågorna kring molnet blir fler i takt med att utbudet av molntjänster ökar och fler företag och byråer behöver ta ställning till dem. Vilka fördelar och nackdelar finns det och vilka väger tyngst? Och hur får man egentligen jobbet att flyta på smidigt?

Annons

Microsofts One Drive, Apples Icloud, Dropbox och Google Drive. Samtidigt har Adobe tre egna moln: Creative Cloud, Marketing Cloud och nyaste Document Cloud. Molntjänsterna hopar sig och informations- och kommunikationsbranschen är den bransch som använder flest  – sju av tio företag köper molntjänster och fler än så använder gratistjänster, enligt Statistiska centralbyrån.

Fördelarna med molnet är många, men nackdelarna finns. Vi har pratat med byråerna Stormfors, Linkin och Fellow Designers, som alla på ett eller annat sätt arbetar med molnet.

Fredric Örup är managing partner på digitalbyrån Stormfors,som aktivt väljer att röra sig mot molnet i alla lägen.
Fredric Örup är managing partner på digitalbyrån Stormfors, som aktivt väljer att röra sig mot molnet i alla lägen. Foto: Jimmy Eriksson.

Stormfors har satsat på molnet sedan början, och enligt Fredric Örup, managing partner, är möjligheten att arbeta i molnet så pass viktig att de väljer att ha överseende med eventuella problem det kan medföra.

— För oss har det varit viktigare att kunna använda molnet, så de problem vi haft har vi helt enkelt arbetat runt på ett eller annat sätt. Effektiviteten som kommer med att kunna vara igång och jobba från vilken dator som helst är värd det, säger han.

Och att säkerheten, till exempel, skulle vara ett problem tycker han är ett argument grundat i okunnighet.

— Säkerhetsrisken tycker jag är ett obefogat argument. Det är ju större risk att du har ett svagt lösenord, glömmer din dator på ett kafé eller tappar bort din USB-sticka, än att Google skulle tappa bort dina filer eller läcka dina dokument, menar Fredric.

Precis som Fredric på Stormfors så tror Ulf Textorius på produktionsbyrån Linkin, med kontor i både Göteborg och Linköping, att molntjänster är det som kommer att bli standard i framtiden. När det kommer till säkerheten har de dock lösningar som sträcker sig utanför molnet.

— Vi har en aktiv diskussion angående sekretessen när det gäller att lagra dokument och annat i molnet. Vissa av våra kunder har tajta sekretessavtal där onlinetjänster inte är ett alternativ, och då får vi arbeta med dem lokalt, säger Ulf. 

De vanligaste molntjänsterna

Adobe Creative Cloud. I Adobes kreativa moln har de samlat sina programvaror till en års- eller månadskostnad, med lagringsutrymme inkluderat.
Google Drive. Googles molntjänst finns tillgängligt för privatpersoner och företag, deras tjänst innebär att du kan dela och lagra dina filer med samma konto som har tillgång till Googles andra tjänster, som dokumenthanterare och kalender.
Dropbox. Dropbox är en fildelnings- och lagringstjänst för både privat bruk och för företag.
Icloud. Icloud är Apples eget moln, där användaren från sina Apple-enheter kan komma åt och lagra sina filer.
One Drive. One Drive, som tidigare hette Sky Drive, är Microsofts moln för sina kunder, där de kan lagra filer från sina enheter.

Hos Fellow Designers sker mycket av verksamheten fortfarande utanför molnet. Där jobbar bara två personer, och behovet av att kunna dela filer med ett helt team finns inte. Men det innebär inte att de inte ser möjligheterna som molntjänster kommer med.

För Ulf Textorius, creative director på produktionsbyrån Linkin, och hans kollegor var Adobes molntjänster en stor förbättring.
För Ulf Textorius, creative director på produktionsbyrån Linkin, och hans kollegor var Adobes molntjänster en stor förbättring.

— Det känns som att molnet är något man inte kommer att kunna värja sig från, det kommer att ta över vare sig man vill det eller inte, säger Paul Kühlhorn som grundade byrån tillsammans med Eva Liljefors.

Än så länge använder de främst molnet som backup och för att skicka filer. Till skillnad från Stormfors och Linkin är Creative Cloud och Adobes andra molntjänster inte något de satt sig in i än.

— Vi har inte hunnit sätta oss in i det ännu, men vi är oftast bara två personer som jobbar med samma projekt — så vi brukar skicka dokumentet emellan oss, eller helt enkelt bara byta dator med varandra, säger Paul.

Behovet av molnet skiljer sig åt, men alla tre byråer ser fördelar och nackdelar. Fördelarna är framför allt effektiviteten, och för Linkin var Adobes Creative Cloud en lösning på många problem.

Paul Kühlhorn är tillsammans med Eva Liljefors grundare av designbyrån Fellow Designers, en liten byrå med begränsad användning för molnet.
Paul Kühlhorn är tillsammans med Eva Liljefors grundare av designbyrån Fellow Designers, en liten byrå med begränsad användning för molnet. Foto: Jimmy Eriksson.

— Våra kreatörer jobbar ofta mellan gränserna i sina yrkesroller, så behovet de har av program ur Adobe-portföljen varierar från dag till dag. Tidigare har vi fått pussla mellan de olika Creative Suites som fanns, eller välja att köpa hela Adobe Master Suite och ofta har vi fått betala för program som kreatörerna inte alltid använder. Nu kan alla istället checka in och ut program efter behov, alltid sitta på senaste versionerna, och vi kan lätt budgetera vår programvarukostnad per kreatör och budgetår, säger Ulf.

Nackdelarna med diverse molntjänster har dock också känts av hos byråerna. Stormfors har som strategi att jobba runt dessa nackdelar, medan Fellow Designers fasat ut Dropbox helt som lösning på grund av bland annat dålig överblick bland dokumenten.

För Linkin har programuppdateringar i relation med tredjepartsplugins varit ett problem som de fått skapa en tydligare policy kring, för att förhindra versionskonflikter med pluginleverantörer som inte hänger med i Adobes uppdateringsfrekvens. Så frågan om vad som väger tyngst, fördelarna eller nackdelarna, är helt enkelt upp till användaren.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop