Microsofts One Drive, Apples Icloud, Dropbox och Google Drive. Samtidigt har Adobe tre egna moln: Creative Cloud, Marketing Cloud och nyaste Document Cloud. Molntjänsterna hopar sig och informations- och kommunikationsbranschen är den bransch som använder flest – sju av tio företag köper molntjänster och fler än så använder gratistjänster, enligt Statistiska centralbyrån.
Fördelarna med molnet är många, men nackdelarna finns. Vi har pratat med byråerna Stormfors, Linkin och Fellow Designers, som alla på ett eller annat sätt arbetar med molnet.
Stormfors har satsat på molnet sedan början, och enligt Fredric Örup, managing partner, är möjligheten att arbeta i molnet så pass viktig att de väljer att ha överseende med eventuella problem det kan medföra.
— För oss har det varit viktigare att kunna använda molnet, så de problem vi haft har vi helt enkelt arbetat runt på ett eller annat sätt. Effektiviteten som kommer med att kunna vara igång och jobba från vilken dator som helst är värd det, säger han.
Och att säkerheten, till exempel, skulle vara ett problem tycker han är ett argument grundat i okunnighet.
— Säkerhetsrisken tycker jag är ett obefogat argument. Det är ju större risk att du har ett svagt lösenord, glömmer din dator på ett kafé eller tappar bort din USB-sticka, än att Google skulle tappa bort dina filer eller läcka dina dokument, menar Fredric.
Precis som Fredric på Stormfors så tror Ulf Textorius på produktionsbyrån Linkin, med kontor i både Göteborg och Linköping, att molntjänster är det som kommer att bli standard i framtiden. När det kommer till säkerheten har de dock lösningar som sträcker sig utanför molnet.
— Vi har en aktiv diskussion angående sekretessen när det gäller att lagra dokument och annat i molnet. Vissa av våra kunder har tajta sekretessavtal där onlinetjänster inte är ett alternativ, och då får vi arbeta med dem lokalt, säger Ulf. [fakta id=”37676″]
Hos Fellow Designers sker mycket av verksamheten fortfarande utanför molnet. Där jobbar bara två personer, och behovet av att kunna dela filer med ett helt team finns inte. Men det innebär inte att de inte ser möjligheterna som molntjänster kommer med.
— Det känns som att molnet är något man inte kommer att kunna värja sig från, det kommer att ta över vare sig man vill det eller inte, säger Paul Kühlhorn som grundade byrån tillsammans med Eva Liljefors.
Än så länge använder de främst molnet som backup och för att skicka filer. Till skillnad från Stormfors och Linkin är Creative Cloud och Adobes andra molntjänster inte något de satt sig in i än.
— Vi har inte hunnit sätta oss in i det ännu, men vi är oftast bara två personer som jobbar med samma projekt — så vi brukar skicka dokumentet emellan oss, eller helt enkelt bara byta dator med varandra, säger Paul.
Behovet av molnet skiljer sig åt, men alla tre byråer ser fördelar och nackdelar. Fördelarna är framför allt effektiviteten, och för Linkin var Adobes Creative Cloud en lösning på många problem.
— Våra kreatörer jobbar ofta mellan gränserna i sina yrkesroller, så behovet de har av program ur Adobe-portföljen varierar från dag till dag. Tidigare har vi fått pussla mellan de olika Creative Suites som fanns, eller välja att köpa hela Adobe Master Suite och ofta har vi fått betala för program som kreatörerna inte alltid använder. Nu kan alla istället checka in och ut program efter behov, alltid sitta på senaste versionerna, och vi kan lätt budgetera vår programvarukostnad per kreatör och budgetår, säger Ulf.
Nackdelarna med diverse molntjänster har dock också känts av hos byråerna. Stormfors har som strategi att jobba runt dessa nackdelar, medan Fellow Designers fasat ut Dropbox helt som lösning på grund av bland annat dålig överblick bland dokumenten.
För Linkin har programuppdateringar i relation med tredjepartsplugins varit ett problem som de fått skapa en tydligare policy kring, för att förhindra versionskonflikter med pluginleverantörer som inte hänger med i Adobes uppdateringsfrekvens. Så frågan om vad som väger tyngst, fördelarna eller nackdelarna, är helt enkelt upp till användaren.