Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Nordiskt mästerskap för förpackningar

TEXT Claes Nordström

Nu startas Packnorth Award – en tävling som lyfter fram Nordens bästa förpackningar. Över 30 olika kategorier används för att visa fram den mångfald som finns, alltifrån etiketter och transportemballage till schampoflaskor och färskvarulösningar. Domarna kommer från svenska och danska universitet och organisationer. Arrangör är AGI Publishing House i samarbete med Nord emballage.

Annons
En ny förpackningstävling drar igång – Packnorth Award.
Foto: Pressbild

– Domarna är utvalda för att de representerar en unik expertis inom just sitt område. Domaren som tittar på den grafiska formen ska enbart bedöma denna medan domaren som tittar på cirkulariteten enbart sätter sina betyg inom detta, berättar Peter Ollén, som är publisher hos AGI.

De insända bidragen bedöms utifrån fyra parametrar, och får oberoende poäng inom:

• Den grafiska formen
• Förpackningens effekt
• Valet av material
• Cirkularitet

Man kan alltså få toppbetyget 9 för valet av material men lågt betyg för förpackningens effekt. Betyget 5 berättar att det här är en bra produkt som håller god nivå och fungerar bra på hyllorna. Betygen 8 och 9 kommer bara att användas för de helt exceptionella lösningarna.

Förpackningsbidragen tävlar i olika kategorier, exempelvis livsmedelsförpackningar, industriförpackningar, etiketter, lyxförpackningar med mera.

Foto: Pressbild.

– Även för den som inte bryr sig om tävlingen kan det här vara ett enkelt sätt att få synpunkter från någon utifrån. Vi räknar också med att det både är varumärkesägare, konverterare och byråer som skickar in. Det här är chansen att synliggöra de som ofta arbetar i det fördolda, konstaterar chefredaktör Bo Wallteg på nord emballage som själv har mångårig erfarenhet av branschens förändring.

– Genom att betygen ges separat för varje område så får deltagarna inspiration att se vad som kan förbättras. Nästa år kan man sedan skicka in igen, eftersom arbetet med förpackningar ju tenderar att vara ett ständigt pågående förändringsarbete.

Packnorth Award-tävlingen kommer att pågå under hösten 2021. Vinnarna presenteras på Packnorth-eventet på Kistamässan den 9 februari 2022. I Danmark kommer bidragen att presenteras i en utställning på Packnorth-eventet i Odense den 18-19 maj 2022.

Mer information, bland annat om tävlingskategorierna samt registrering, finns på tävlingssajten: award.packnorth.se

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop