Nya narrativ med mer kaos

TEXT 

Hanna Jangenfeldt

PUBLICERAD 

2019-02-06
Snövit Hedstierna, konstnär, designer, kreatör och skribent i CAP&Design, var på plats under Sign&Print-mässan för att tala om hur vi kan arbeta med narrativ. Att skapa med ett linjärt berättande kanske är bekvämt, men når det igenom mediebruset? 

Många förknippar just nu världen med jordens undergång och krig, men också människor som står upp för något tillsammans. I allt detta tar tekniken hela tiden gigantiska steg framåt – något som både kan vara positivt och negativt, menar Snövit Hedstierna. [fakta id=”45086″]

– Dagens medielandskap ger kommunikatörer nya sätt att nå ut på. Vi kan skapa olika berättelser på olika medier och på olika plattformar. Vad är det vi ser runtom oss? Det är lätt att man ibland glömmer bort vad man tittar på när det finns så mycket intryck runt oss. Och hur når man ut?

– Man behöver ju ha ett extremt unikt budskap som inte bara bygger på en snabb typ av kommunikation. Det ska vara på ett värdigt sätt, men också något som är förtroendeingivande. På sanningar eller otroligt komplexa fantasier, säger Snövit och fortsätter:

Snövit Hedstierna

– Vi har vant oss vid att det ska vara snabbt, lätt och att man ska förstå budskapet. Men nu så är det istället kaotiska narrativ som ger helt nya perspektiv och som bidrar till helt nya frågor som är i fokus. Spridningen är gigantisk om man lyckas nå ut med ett komplext budskap.

Snövit lyfter fram tekniken som ett verktyg för hur det går att arbeta med nya narrativ. VR, hologram och 3D-teknik är några av dessa. I dag finns det en hel del produktioner i andra länder som fått stor uppmärksamhet, menar Snövit. Bland annat en VR-upplevelse där tittaren får chansen att uppleva hur det är att sitta i en fängelsecell. Tanken är att detta sätt att berätta en historia på ska väcka empati hos tittaren på ett helt nytt sätt.

– I Norden finns det ingen produktion som har slagit igenom jättestort. Men däremot har vi många bolag som producerar mycket. Vi kanske ska vara lite självkritiska och ifrågasätta varför det inte slagit igenom.