Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Nya narrativ med mer kaos

TEXT Hanna Jangenfeldt
ÄNDRAD 2019-02-06 | PUBLICERAD 2019-02-06

Snövit Hedstierna, konstnär, designer, kreatör och skribent i CAP&Design, var på plats under Sign&Print-mässan för att tala om hur vi kan arbeta med narrativ. Att skapa med ett linjärt berättande kanske är bekvämt, men når det igenom mediebruset? 

Annons

Många förknippar just nu världen med jordens undergång och krig, men också människor som står upp för något tillsammans. I allt detta tar tekniken hela tiden gigantiska steg framåt – något som både kan vara positivt och negativt, menar Snövit Hedstierna.

– Dagens medielandskap ger kommunikatörer nya sätt att nå ut på. Vi kan skapa olika berättelser på olika medier och på olika plattformar. Vad är det vi ser runtom oss? Det är lätt att man ibland glömmer bort vad man tittar på när det finns så mycket intryck runt oss. Och hur når man ut?

– Man behöver ju ha ett extremt unikt budskap som inte bara bygger på en snabb typ av kommunikation. Det ska vara på ett värdigt sätt, men också något som är förtroendeingivande. På sanningar eller otroligt komplexa fantasier, säger Snövit och fortsätter:

Snövit Hedstierna

– Vi har vant oss vid att det ska vara snabbt, lätt och att man ska förstå budskapet. Men nu så är det istället kaotiska narrativ som ger helt nya perspektiv och som bidrar till helt nya frågor som är i fokus. Spridningen är gigantisk om man lyckas nå ut med ett komplext budskap.

Snövit lyfter fram tekniken som ett verktyg för hur det går att arbeta med nya narrativ. VR, hologram och 3D-teknik är några av dessa. I dag finns det en hel del produktioner i andra länder som fått stor uppmärksamhet, menar Snövit. Bland annat en VR-upplevelse där tittaren får chansen att uppleva hur det är att sitta i en fängelsecell. Tanken är att detta sätt att berätta en historia på ska väcka empati hos tittaren på ett helt nytt sätt.

– I Norden finns det ingen produktion som har slagit igenom jättestort. Men däremot har vi många bolag som producerar mycket. Vi kanske ska vara lite självkritiska och ifrågasätta varför det inte slagit igenom.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop