Nytt varumärke i svensk-kinesisk fusion

TEXT 

Johanna Björklund

PUBLICERAD 

2020-09-08
Mobilitetsaktören Geely öppnar upp ett campus på Lindholmen i Göteborg som ska möjliggöra gränsöverskridande arbete mellan innovatörer och kreatörer. Bakom varumärkesstrategi och visuell identitet där öst möter väst står varumärkesbyrån Brandwork.

[fakta id=”47639″]

Den kinesiska mobilitetsaktören Geely öppnar upp ett 104 000 kvadratmeter stort campus på Lindholmen i Göteborg. Campuset heter Uni3 och introduceras som ett pulserande kluster för innovatörer och kreatörer. Flera av Geelys egna bolag inom den globala koncernen kommer stationera sig i byggnaderna, men de erbjuder också andra företag att flytta in med syftet att dela perspektiv, kunskaper och ambitioner.

”A home for innovators” – Campus på Lindholmen i Göteborg

Varumärkesbyrån Brandwork har arbetat fram Uni3s varumärkesstrategi och visuella identitet. Identiteten utgår från den kinesiska filosofins fem element. De olika husen och området representerar jord, vatten, eld, trä och metall och varje element har fått en färg. Färgernas toningar representerar det gränsöverskridande arbete Geely vill uppmuntra.

Öst möter väst i det visuella formspråket.
Kinesisk filosofis fem element.

 

Toningarna kommunicerar det gränsöverskridande.

Arbetet med Uni3 har pågått sedan 2018 och lanseras nu i och med att bolaget släpper logotyp, en ny webbsajt samt filmer om projektet.

– Det har varit ett spännande och lärorikt samarbete, där vi fått jobba nära tillsammans med Geely i ett mixat team från Sverige och Kina. Hela idén bygger på att skapa något nytt gemensamt när öst möter väst – och det har också genomsyrat själva arbetet, säger Viktor Ehrenberg, Strategy Director på Brandwork.

Viktor Ehrenberg, Strategy Director på Brandwork. Fotograf: Pressbild

 

Den lyckade föreningen av svenskt och kinesiskt understryks även av Matias Cindric, Brand och Design-ansvarig för Uni3 by Geely:

– För oss har det varit viktigt att både arkitektur och varumärke hänger ihop och verkligen skapar den 1+1=3 effekt som vi vill uppnå med Uni3. Jag tycker vi tillsammans med Brandwork har skapat den fusionen och landat i ett varumärke som inte är ängsligt svenskt eller bombastiskt kinesiskt, utan en väldigt smakfull mix.

Matias Cindric, Brand och Design-ansvarig Uni3 by Geely. Fotograf: Pressbild
Det svensk-kinesiska genomsyrar inte enbart varumärket utan även arkitekturen.
Husen och området representerar jord, vatten, eld, trä och metall.

Hos Uni3 kommer det finnas ett flertal olika restauranger, ett hotell med utsikt över hamninloppet, caféer, butiker och ytor för event. Campuset öppnar under 2021.