Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Nytt varumärke i svensk-kinesisk fusion

TEXT Johanna Björklund

Mobilitetsaktören Geely öppnar upp ett campus på Lindholmen i Göteborg som ska möjliggöra gränsöverskridande arbete mellan innovatörer och kreatörer. Bakom varumärkesstrategi och visuell identitet där öst möter väst står varumärkesbyrån Brandwork.

Annons

Arbetsgrupp

Brandwork:
Viktor Ehrenberg, Varumärkesstrateg
Maja Törnquist, Projektledare
Kristian Hallberg, Design director
Gudbjörn Valgeirsson, Design director
Agnes Wicktor, Copy
Emelie Selberg, Copy
Hannah Håkansson, Motion graphics
Conny Fridh, Filmproducent
David Levinsson, Musik
Damiano Beducci, Lead developer
Geely:
Stefan Lundin, PR-chef
Matias Cindric, Varumärkesansvarig Uni3
Tingting Niu, Projektledare

Den kinesiska mobilitetsaktören Geely öppnar upp ett 104 000 kvadratmeter stort campus på Lindholmen i Göteborg. Campuset heter Uni3 och introduceras som ett pulserande kluster för innovatörer och kreatörer. Flera av Geelys egna bolag inom den globala koncernen kommer stationera sig i byggnaderna, men de erbjuder också andra företag att flytta in med syftet att dela perspektiv, kunskaper och ambitioner.

”A home for innovators” – Campus på Lindholmen i Göteborg

Varumärkesbyrån Brandwork har arbetat fram Uni3s varumärkesstrategi och visuella identitet. Identiteten utgår från den kinesiska filosofins fem element. De olika husen och området representerar jord, vatten, eld, trä och metall och varje element har fått en färg. Färgernas toningar representerar det gränsöverskridande arbete Geely vill uppmuntra.

Öst möter väst i det visuella formspråket.
Kinesisk filosofis fem element.

 

Toningarna kommunicerar det gränsöverskridande.

Arbetet med Uni3 har pågått sedan 2018 och lanseras nu i och med att bolaget släpper logotyp, en ny webbsajt samt filmer om projektet.

– Det har varit ett spännande och lärorikt samarbete, där vi fått jobba nära tillsammans med Geely i ett mixat team från Sverige och Kina. Hela idén bygger på att skapa något nytt gemensamt när öst möter väst – och det har också genomsyrat själva arbetet, säger Viktor Ehrenberg, Strategy Director på Brandwork.

Viktor Ehrenberg, Strategy Director på Brandwork. Fotograf: Pressbild

 

Den lyckade föreningen av svenskt och kinesiskt understryks även av Matias Cindric, Brand och Design-ansvarig för Uni3 by Geely:

– För oss har det varit viktigt att både arkitektur och varumärke hänger ihop och verkligen skapar den 1+1=3 effekt som vi vill uppnå med Uni3. Jag tycker vi tillsammans med Brandwork har skapat den fusionen och landat i ett varumärke som inte är ängsligt svenskt eller bombastiskt kinesiskt, utan en väldigt smakfull mix.

Matias Cindric, Brand och Design-ansvarig Uni3 by Geely. Fotograf: Pressbild
Det svensk-kinesiska genomsyrar inte enbart varumärket utan även arkitekturen.
Husen och området representerar jord, vatten, eld, trä och metall.

Hos Uni3 kommer det finnas ett flertal olika restauranger, ett hotell med utsikt över hamninloppet, caféer, butiker och ytor för event. Campuset öppnar under 2021.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop