Att stockbilder ofta känns som dåliga klichéer har blivit ett skämt i många avseenden och bristen på mångfald i många bildbanker är tydlig. Adobe menar att de senaste årens ökade synlighet av minoritetsgruppers kamp för rätten att definiera sitt kön och sin identitet nu har lämnat avtryck på bildbanker. För att driva förändring har de ingått i samarbete med Sophie Klafter som har skapat sex nya bilder för Adobe Stock.
– Det kan göras mycket för att bilder ska bli mer inkluderande för människor med olika bakgrund – och inkluderande på sätt som vi kanske inte alltid tänker på. Till exempel börjar plus size-modeller och människor med olika hudton bli representerade i mycket högre grad än tidigare. Men människor med olika fysiska handikapp är sällan inkluderade i bilder även fast de representerar cirka 20 procent av den amerikanska befolkningen, säger Sophie Klafter.
En av de största utmaningarna med stockbilder är att fånga mänsklig mångfald i en statisk bild. Nyckeln till att överkomma denna utmaning är äkthet, menar Sophie Klafter:
– De mest framgångsrika bilderna är äkta och lätta att relatera till. De måste resonera med vardagen för ett brett spektrum av människor.