Ida är art director och designer, och Igo är en energidryck i shotformat på 10 milliliter som riktar sig till en kvinnlig målgrupp, något som är ovanligt för en sådan produkt. Ida menar att många av de energidrycker vi ser på hyllorna idag är stöpta i samma form. Att många har en ganska enkel design där några få mörka färger ihop med metalleffekter från burken ger ett ganska maskulint och hårt intryck.
– Formmässigt har produkten varit en utmaning i sitt lilla format, men genom att välja ett formspråk som är oförväntat och otraditionellt i sin genre kan man få även en liten produkt sticka ut i butikshyllan. Sen gäller det självklart att hitta nya spännande exponeringssätt i butikerna, kanske på platser som i dag inte används till produktexponering.
Ida ville få fram en känsla av energin och flödet i produkten, och tog därför inspiration från 40- och 50-talens color field-teknik. Utöver detta är designen enkel, skandinavisk, något Ida tror kan vara lockande för en kvinnlig målgrupp.
Men hur designar man för män jämfört med kvinnor, bör det vara någon skillnad, och vilka fällor bör man undvika?
– Med en klassisk, enkel typografi, som vi även kan se på nya skandinaviska förpackningar inom kosmetikindustin, och med en bild som är organisk och lekfull hoppas jag att kvinnor känner sig lockade till produkten och känner att det är en produkt även för dom. Många andra produkter i den här kategorin har en ganska hård formgivning, säger Ida.
– Jag vet inte om det finns några klassiska ”fällor” men jag tror på att försöka hitta en formgivning som speglar produktens kärna – oavsett om den är för män eller kvinnor eller för oss båda. Jag tror inte att vissa färger eller former bara passar till manliga produkter eller kvinnlig produkter, men jag tror att vi kvinnor är mer medvetna och kräsna i valet av produkt och där är formen oerhört viktig. Det jag köper för att konsumera får även gärna vara vackert och tilltala mig estetiskt, avslutar hon.