Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Annons

IGO_energyshot_pink grapefruit_12pack IGO_energyshot_pink grapefruit IGo_identitet IGO_responsive-design_2

Förpackning
29826

Organisk form för liten flaska

TEXT Camilla Buch

En flytande färgrik estetik med 40- och 50-talens color field-teknik var Ida Wahlströms inspiration för Igo Energy.

Ida är art director och designer, och Igo är en energidryck i shotformat på 10 milliliter som riktar sig till en kvinnlig målgrupp, något som är ovanligt för en sådan produkt. Ida menar att många av de energidrycker vi ser på hyllorna idag är stöpta i samma form. Att många har en ganska enkel design där några få mörka färger ihop med metalleffekter från burken ger ett ganska maskulint och hårt intryck.

– Formmässigt har produkten varit en utmaning i sitt lilla format, men genom att välja ett formspråk som är oförväntat och otraditionellt i sin genre kan man få även en liten produkt sticka ut i butikshyllan. Sen gäller det självklart att hitta nya spännande exponeringssätt i butikerna, kanske på platser som i dag inte används till produktexponering.

Ida ville få fram en känsla av energin och flödet i produkten, och tog därför inspiration från 40- och 50-talens color field-teknik. Utöver detta är designen enkel, skandinavisk, något Ida tror kan vara lockande för en kvinnlig målgrupp.

Men hur designar man för män jämfört med kvinnor, bör det vara någon skillnad, och vilka fällor bör man undvika?
– Med en klassisk, enkel typografi, som vi även kan se på nya skandinaviska förpackningar inom kosmetikindustin, och med en bild som är organisk och lekfull hoppas jag att kvinnor känner sig lockade till produkten och känner att det är en produkt även för dom. Många andra produkter i den här kategorin har en ganska hård formgivning, säger Ida.

– Jag vet inte om det finns några klassiska ”fällor” men jag tror på att försöka hitta en formgivning som speglar produktens kärna – oavsett om den är för män eller kvinnor eller för oss båda. Jag tror inte att vissa färger eller former bara passar till manliga produkter eller kvinnlig produkter, men jag tror att vi kvinnor är mer medvetna och kräsna i valet av produkt och där är formen oerhört viktig. Det jag köper för att konsumera får även gärna vara vackert och tilltala mig estetiskt, avslutar hon.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop