Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Digitalt
41467

Pantosaurus ska underlätta samtal

TEXT Camilla Buch

Med musik och glada animationer ska barn och vuxna få lättare att prata om sexuella övergrepp.

Annons

NSPCC Still

Kampajen där den gula figuren Pantosaurus dansar och sjunger om underkläder är framtagen av den brittiska välgörenhetsorganisationen NSPCC. Tanken är att kampanjen ska göra det lättare för barn att prata om, och undvika, sexuella övergrepp.

Animationen är framtagen av Aardman, som tagit fram välkända karaktärer som Morph, Wallace & Gromit och Shaun the Sheep. Kampanjen är riktad mot barn i åttaårsåldern – alltså mycket yngre än NSPCC:s vanliga målgrupp.

– Humor, animation och musik är ett bra sätt att göra det mindre obekvämt för föräldrar och unga barn att prata om det här svåra ämnet. Sången har definitivt potential att fastna hos folk och jag är säker på att barn kommer tycka att den är rolig och minnesvärd, vilket i sin tur ger dem ett språk att använda för att skydda sig, säger Heather Wright, exekutiv producent hos Aardman.

Musiken till animationen togs fram av Adelphoi Music, där Ashley Bates sjöng, producerade och spelade in låten tillsammans med sina barn.

– Det här var en känslig brief, så det var viktigt att melodin och kompositionens ton var både rolig och informativ. Briefen som vi fick se inkluderade riktlinjer och viktiga punkter, men också vilka nyckelord som bör användas och inte. Det fanns viktiga budskap som skulle förmedlas på ett barnvänligt sätt. Det är ett känsligt ämne och vi behövde lyfta tonen på budskapet, och samtidigt gå balansgången mellan att förmedla hur viktigt det är utan att göra det pinsamt och obekvämt, säger Ashley Bates.

Här kan du lyssna på låten.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop