Efter förra årets succé med rekordmånga bidrag är nu förpackningstävlingen Packnorth Award tillbaka med full kraft. Genom tävlingen utser en expertpanel (med Bo Wallteg som juryordförande i spetsen) de snyggaste, smartaste och mest innovativa förpackningarna över 15 kategorier (plus specialpriset Grand Prize).
Nya kategorier
Något som tidigare varit i princip uteslutande för barn har nu blivit något som vuxna går loco över när december närmar sig. Vad pratar vi om? Julkalendrar såklart. Med den närmast explosionsartade populariteten julkalendern fått de senaste åren har vi sett många kreativa materialval och innovativa lösningar med flera som kan ses som direkta konstverk rent grafiskt.
Därför känns det helt rätt i tiden att de nu får komma ut i ljuset. I tävlingen lämnas innehållet utanför bedömningen, istället är det materialval, funktion och framför allt den grafiska designen som juryn kommer att titta på.
Nya kategorier för i år är även Förpackningar för takeaway, Förslutningar och Läkemedelsförpackningar. Studenttävlingen ”Förpackningsindustrins framtid” finns kvar från tidigare år.

Paul Jenkins joinar juryn
I år får expertjuryn tillskott i form av ThePackHubs vd Paul Jenkins. Konsultföretaget har specialiserat sig på förpackningsinnovation och fungerar som en resurs för varumärkesägare, återförsäljare och förpackningsleverantörer som söker innovativa svar på förpackningsutmaningar.
Paul har även lett skapandet av medlemsplattformen The Innovation Zone, som i dagsläget har över 9 700 förpackningsinitiativ från hela världen att ta del av. Genom The Innovation Zone menar han att han hela tiden kan hålla sig ajour med den senaste utvecklingen och följa rådande trender i branschen.
– Hållbarhet är kärnan i förpackningsinnovation. Vi ser en kraftig ökning av refill- och återanvändningsinitiativ när varumärken och återförsäljare hela tiden utforskar nya sätt att minska på engångsförpackningar. Paperisering – alltså övergången från plast till pappersbaserade alternativ – fortsätter att få dragkraft, med framsteg inom barriärbeläggningar och strukturell integritet som gör papperslösningar mer lönsamma, säger han.

De senaste åren har företag börjat lägga mer tid och tanke på att förbättra återvinningsaspekten av sina förpackningar, särskilt genom användningen av återvunnet material och utvecklingen av förpackningslösningar i monomaterial. Paul ser positivt på denna utveckling och menar att den beror på en kombinationen av lagstiftningstryck, företagens hållbarhetsåtaganden och den tekniska utvecklingen.
– Det är en spännande tid att verka i förpackningsbranschen. Det dyker hela tiden upp nya idéer med lösningar för att tackla branschens största utmaningar. Som jurymedlem i Packnorth Award kommer jag att leta efter bidrag som har förpackningslösningar som verkligen gör skillnad. Innovation bör gå längre än stegvisa förbättringar – den behöver utmana konventionellt tänkande och ge faktisk effekt, oavsett om det så gäller hållbarhet, funktionalitet eller konsumentupplevelse, säger Paul.
Vad ser du mest fram emot i juryarbetet?
– Jag är mest förväntansfull över att få se allt nytt! Förpackningsinnovation utvecklas hela tiden, och jag tycker alltid det är kul att upptäcka nya idéer som utmanar status quo. Att få syna och bedöma bidragen blir en fantastisk möjlighet för mig att utforska nya lösningar och få insikt i det senaste tänkandet i branschen, säger han och lägger till:
– Jag ser också fram emot att arbeta närmare den svenska marknaden. Skandinavien har ett starkt rykte när det kommer till hållbarhet och innovation inom förpackningar, så jag är spänd på att få se de kreativa och nytänkande lösningarna som har sitt ursprung här.

PPWR – ”en möjlighet att förnya sig”
När EU nyligen införde den nya förordningen PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation) rörde det minst sagt upp känslor. Den nya förordningen, som införts i syfte att motverka ökningen av förpackningsavfall, har fått motta en hel del kritik från vissa håll, medan andra menar att det är ett stort kliv i rätt riktning. Klart är i alla fall att den nya PPWR kommer att påverka alla företag som tillverkar och säljer förpackningar i Europa. Så hur ser Paul på införandet?
– PPWR kommer att leda till stora förändringar när det kommer till förpackningsdesign, materialval och lösningar i slutändan. Med det följer dock en fantastisk möjlighet att förnya sig. Varumärken och leverantörer kommer att behöva ändra sina förpackningsstrategier för att anpassa sig till de nya, striktare hållbarhetsmålen, vilket i sin tur kommer att påskynda utvecklingen av mer cirkulära lösningar, säger han.
Slutligen, med din långa karriär i den internationella förpackningsbranschen – vad skulle du säga står ut mest beträffande svensk förpackningsdesign?
– En huvudsaklig egenskap är ansvarsfull materialanvändning. Sverige har en lång historia av att utveckla högkvalitativa fiberbaserade förpackningar och vi fortsätter att se stora framsteg inom papperstillverkning på den marknaden.
För mer info om tävlingen och bidragsinskick klicka här.
(fram tills 30:e april är det early bird-pris!)