Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Print Power vill inspirera med tryck

TEXT Lamin Kivelä

Branschförbundet Grafiska Företagen och reklambyrån The Store driver tillsammans projektet Print Power på Instagram och Pinterest – med syfte att inspirera och visa snygga lösningar med tryck på papper.

Annons

Projektet har vuxit fram ur en större satsning, som startade 2009 och då var ett samarbete mellan flera aktörer inom hela EU. Däribland Grafiska Företagen.

Ravindra Parasnis, vd på Grafiska Företagen. Foto: Niklas Palmklint.
Ravindra Parasnis, vd på Grafiska Företagen. Foto: Niklas Palmklint.

Nu finns bara Storbritannien, Frankrike och Tyskland representerade i det ursprungliga projektet och den svenska delen startade om för egen maskin någon gång i slutet av 2019.

– Vi har ett stort skifte som har pågått under en lång tid, där print minskar och olika digitala kanaler ökar. Framförallt unga människor har ingen stark relation till print. Det var ungefär där vi satte oss ner och sa att vi vill göra någon typ av insats, där vi visar på styrkan i print, berättar Ravindra Parasnis, som är vd på Grafiska Företagen, då vi ringer upp honom.

Projektet har i huvudsak två syften, att inspirera och visa på effekter.

– Det är reklambyråer, inhouse eller externa och mediebyråer som står bakom valet av kanaler när ett budskap ska kommuniceras. Dem försöker vi inspirera – kreatörer som art director, copy och formgivare och studenter på olika grafiska utbildningar. För mediebyråer, planners och strateger vill vi visa på uppnådd effekt.

Du hittar Print Power, med användarnamnet printpowersweden på på Instagram och Pinterest.

Vill du att Print Power ska lyfta ditt projekt eller om du vill tipsa om andra projekt kan du messa printpowersweden på Instagram, hälsar Niclas Crona, vd på The Store i ett mejl till redaktionen.

Print Power på Ipad. Mockup: The Store.
Print Power på Ipad. Mockup: The Store.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop