Print Power vill inspirera med tryck

TEXT 

Lamin Kivelä

PUBLICERAD 

2021-02-18
Branschförbundet Grafiska Företagen och reklambyrån The Store driver tillsammans projektet Print Power på Instagram och Pinterest – med syfte att inspirera och visa snygga lösningar med tryck på papper.

Projektet har vuxit fram ur en större satsning, som startade 2009 och då var ett samarbete mellan flera aktörer inom hela EU. Däribland Grafiska Företagen.

Ravindra Parasnis, vd på Grafiska Företagen. Foto: Niklas Palmklint.
Ravindra Parasnis, vd på Grafiska Företagen. Foto: Niklas Palmklint.

Nu finns bara Storbritannien, Frankrike och Tyskland representerade i det ursprungliga projektet och den svenska delen startade om för egen maskin någon gång i slutet av 2019.

– Vi har ett stort skifte som har pågått under en lång tid, där print minskar och olika digitala kanaler ökar. Framförallt unga människor har ingen stark relation till print. Det var ungefär där vi satte oss ner och sa att vi vill göra någon typ av insats, där vi visar på styrkan i print, berättar Ravindra Parasnis, som är vd på Grafiska Företagen, då vi ringer upp honom.

Projektet har i huvudsak två syften, att inspirera och visa på effekter.

– Det är reklambyråer, inhouse eller externa och mediebyråer som står bakom valet av kanaler när ett budskap ska kommuniceras. Dem försöker vi inspirera – kreatörer som art director, copy och formgivare och studenter på olika grafiska utbildningar. För mediebyråer, planners och strateger vill vi visa på uppnådd effekt.

Du hittar Print Power, med användarnamnet printpowersweden på på Instagram och Pinterest.

Vill du att Print Power ska lyfta ditt projekt eller om du vill tipsa om andra projekt kan du messa printpowersweden på Instagram, hälsar Niclas Crona, vd på The Store i ett mejl till redaktionen.

Print Power på Ipad. Mockup: The Store.
Print Power på Ipad. Mockup: The Store.