Rapport från Webbdagarna 2015

TEXT 

Mette Rosencrantz

PUBLICERAD 

2015-03-25

Peter Ollén rapporterar direkt från Webbdagarna i Stockholm.

w1

Paulina Modlitba Söderlund inleder Webbdagarna 2015, iklädd den blåsvarta – eller är det guldvita – klänning som för några veckor sedan sågs av över 40 miljoner, när den lades ut på nätet. Hon visar också, för de rekorddeltagande 1600 personerna, att Frälsningsarmén efter några dagar hakade på med ett starkt budskap kopplat till klänningen.

 Webbdagarna har i år också policyn om 50/50 på scen. Hälften av talarna ska vara män. Detta märks också i publiken, där man skulle förvänta sig en övervikt av män. Men det är förvånansvärt 50/50 även där.

IMG_3573
Cindy Gallop

Årets huvudtalare Cindy Gallop utmanar företag som har olika projekt för välgörenhet. Hon menar att jag istället ska ändra min affärsmodell så att jag – när jag gör mitt arbete – gör gott. Om jag tjänar mycket pengar, så är det för att jag gör mycket gott. Hon uppmanar oss alla att gå in på hennes hemsida och svara på den viktiga frågan om vad jag skulle göra om jag styrde världen.

Hon pratar också om en helt ny modell för att göra affärer, som nu växer fram. Det är egentligen samma sak som gällde i landsbyn för 100 år sedan, när alla behövde hjälpa varandra.

– Hittills har vi ägnat oss åt collaborate competition. Alla gör samma sak och konkurrerar. Framtiden handlar istället om Competitive collaboration. Där arbetar vi organiserat tillsammans för att skapa nya värden – och sedan hittar vi vår egen nisch där vi tjänar pengar.

Caindy Gallop påminner också om att allt i livet startar med ett litet steg.

– Allt i livet – privat och på jobbet – startar med ett mikroskopiskt agerande. Även de allra största idéerna har startat med någon liten tanke som väckts.

IMG_3569

Martin Deinoff är vice vd på Creuna. Han berättade att vi i dag vill äga mindre. Vi ska fråga oss om vi kan erbjuda vår vara digitalt istället för fysiskt och som en tjänst istället för att överlåta ägandet. Sunfleet och Cartogo är exempel där man förvandlat till en tjänst, men det är fortfarande en fysisk vara. Spotify har eliminerat det fysiska och ägandet.

Martin Deinoff påpekar också att vi vill att vår leverantör omfamnar mer. Det är kanske någon som bygger vidare på det vi har. När Apple gjort sin Spotify-konkurrent har de till exempel lagt till ett antal DJ som spelar min typ av musik.

 

Unn Swanström

Ambitionen att personalisera hemsidor kan sluta med att du har en helt egen startsida. Det ligger långt bort. Men redan nu kan vi hålla reda på vad du redan läst och se till att du ser andra artiklar.

Netflix säger att du har sett denna film, så du är nog också intresserad av detta.

Men det finns problem. Vi kanske vill visa det mest klickade. Men det är kanske det som redan ligger överst. Ska vi då både visa den artikel som ligger överst – och på sidan berätta att det är den mest klickade artikeln.

Man måste också vara tydlig i förhållande till användaren med den data jag har. Om du inte är bekväm med att berätta vad du vet, är det antagligen för att du inte tycker dig ge tillräckligt mycket värde tillbaka. För Aftonbladet är det inga problem att berätta att man samlar in värde, för det ger dig relevanta annonser och artiklar.

Jag måste matcha vad du tittat på och vad du delat. Då får jag till en bra mix. Ingen vill bara få tips om skandalscener från Paradise Hotel. Då kan delningen nyansera.

Fråga också, så att användaren kan välja bort. Gillar jag inte sport så ska jag inte behöva se det.

Du kan också definiera händelseförlopp, som exempelvis ”allt om flygkraschen i Alperna.” Tagga sedan allt relevant i förhållande till det.

Begränsa dig också i antalet tips du vill ge. Olika bild- och rubrikformat gör att det blir trevligare att läsa.

Slutligen ger Ull Swanström sex affärshack som kommer att förändra din användares liv!

  1. Användarens kontext
  2. Transparens och System feedback
  3. storyline
  4. presentation
  5. Usability & User Interaction
  6. Metadata

 

Visar Ulaj & Maria Arljung Gustafsson, Valtech
Visar Ulaj & Maria Arljung Gustafsson från Valtech berättade om Design som affärsstrategi

– Marknaden är global och reglerna ändras hela tiden, säger Visar Ulaj från Valtech. Han beskriver historien som it- företag på ena sidan och reklambyråer på andra sidan.

– Men nu händer något. Nu måste stöddiga ADar och tekniksnubbar jobba ihop för att leverera stabila och användarvänliga tjänster. Vi har blivit som andra konkurrensutsatta branscher, där allting måste hänga ihop för att det ska bli rätt.

 

– Integrationen mellan design och affär är jätteviktig, säger Maria Gustafsson och exemplifierar med el-bilen, som är en kompromiss. Den vänder sig till en kundgrupp som tänker på miljön, men den är ful, tar tid att ladda och kan inte köra så långt.

– Tesla gör då en snygg el-bil som kan köra dubbelt så långt och har många laddstolpar. Det är ett bra exempel där design och produkt möts.