Jonas Frank, art director på Saatchi & Saatchi, berättar att de fått stor respons från allmänheten efter att de lanserade kampanjen. Affischer har stulits från tunnelbanan och Verum har fått mejl från turister som kommer ihåg reklamen efter att de kommit hem igen.
Hur kom ni fram till att arbeta på det här sättet?
– Norrmejerier är ju ett litet mejeri i Norrland, och jobbar med sin yoghurt som ett hantverk, vilket vi valde att fokusera på. Det är lite David mot Goliat, så istället för något slags själlöst foto så ville vi också göra något hantverksmässigt. Jag har jobbat med illustratören Maja Sten tidigare, så vi gav henne fria händer att tolka de olika smakerna i illustrationer, säger Jonas Frank och fortsätter:
– Jag älskar själv illustration, och jag tycker att det är tråkigt att det verkar användas mindre och mindre, för vi märker ju här hur stor kraft det kan ha.
Ni har också gjort illustrationerna som lösblad i magasin för läsare att fylla i själva – hur kom ni på den idén?
– Det låg rätt i tiden, i dag är samhället väldigt stressigt och en sådan bägare kan kännas som någonting man tar med sig i farten. Vi ville tänka tvärt om, att man med den kan få en stund för sig själv. Dessutom har ju intresset för målarböcker för vuxna vuxit enormt mycket på senare tid, säger han.