Så skapar du engagemang

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2015-12-17
Hur är man kreativ i marknadsföring på sociala medier och hur skapar man engagemang hos sin målgrupp? Nico Westermann är regionschef för arbetsgruppen Creative Shop på Facebook, och han menar att allt handlar om ordet intressant.

– Som varumärke, när du marknadsför på till exempel Facebook, så måste du vara mer eller i alla fall lika intressant som mina vänner för att få min uppmärksamhet, menar Nico Westermann.

Han berättar också att Facebooks algoritmer premierar intressant och kreativt innehåll – vilket i längden innebär att det är dyrare att vara ointressant. Facebooks Creative Shop har skapats just för att hjälpa varumärken och deras kreativa partners att skapa det mest intressanta innehållet och därmed bli mer relevanta, och framför allt att förhålla sig rätt till sin eller sina målgrupper på plattformen.

Vodafones kampanj med memes.
Vodafones kampanj med memes.

– Till en viss grad är plattformar som Facebook och Instagram precis som traditionell media, det handlar om välgjorda och insiktsdrivna berättelser i bild, text, film och design på en plattform. Det handlar om att locka en publik, det som bra kreatörer gjort sedan Don Draper-typernas dagar, säger Nico och fortsätter:

Nico Westermann, regionschef för Creative Shop, Facebook.
Nico Westermann, regionschef för Creative Shop, Facebook.

– Så vad är intressant för den publiken? Det vi ser är att bra och positiv marknadsföring inte känns som marknadsföring för användarna, utan de ser det som innehåll i nyhetsflödet. Så nyckel är att börja med vad som får folk att känna någonting, tänka, gråta eller skratta. Och berätta det utan att tråka ut folk eftersom det alltid finns något mer intressant en tumskrollning bort.

Ett exempel som Nico tar upp är Vodafone Deutschland som använde sig av memes i sin marknadsföring till millennials, vilket drastiskt ökade både deras varumärkeskännedom och försäljning kommunikation med i den målgruppen.

Vilka misstag ser du oftast?
Att inte respektera människors tid är troligtvis det värsta misstaget. Vi vet ju inte allt – det som fungerar för ett varumärke behöver inte fungera för ett annat, men en viktig sak att tänka på är att inte förvänta sig att publiken ska vilja spendera sin tid med ert varumärke, säger Nico.

– En sak som sällan ger någonting i längden är lotterier. Och försök inte att vara en person som varumärke, sådant ser användarna igenom direkt.