Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Skateboard i fablernas värld

TEXT Camilla Buch

Det nya skatemärket Fable vill arbeta inkluderande, med mjukt och busigt budskap i kontrast till subkulturens hårda och grabbiga formspråk. Designbyrån Bedow fick uppdraget att ta fram en visuell identitet med handritade karaktärer.

Annons

Hur fick ni uppdraget, och vad var uppdraget? 

magimage
magimage
Få CAP&Design i brevlådan

4 nr för 708:-

Prenumerera

– Fable Skateboards är ett nytt skatemärke som startades av en vän till oss som heter Daniel Björklund. Han ville skapa en ny typ av bolag inom skateboardkulturen, ett företag som tar ansvar och som inkluderar. Till exempel så går hälften av bolagets vinst till välgörande ändamål. För att starta verksamheten så behövdes en visuell identitet som dels fungerade bra som tryck på brädor och tröjor, men rörligt också i digitala kanaler.

Hur har samarbetet funkat?
– Det har funkat väldigt bra, Daniel har mycket tankar om hur han vill bygga upp Fable och det är jättekul att bolla fram och tillbaka vilken väg verksamheten ska ta. Samtidigt är det här fortfarande ett sidoprojekt för honom och då är det ibland svårt att hitta tid till dialog. Men nu är de fundamentala bitarna på plats så framöver kommer bygget gå ganska naturligt.

Varför gick ni på det uttrycket? 
– Vi bollade namnet fram och tillbaka några gånger och spikade slutligen Fable Skateboards. Fabler är ju alltså korta berättelser med en sensmoral där djur får gestalta olika personlighetskaraktärer: räven är slug, ugglan är klok och så vidare. Men vi kände att vi hellre ville rita våra egna karaktärer istället för att använda de klassiska djuren och det var så figuren Fab kom till, ett lurvigt F som får agera logotyp.

– Genom decennierna så har ju typ eld, benknotor och döskallar varit grafiska element som dominerat skateboardens värld. Det kändes för grabbigt och ganska förlegat och vi ville gå åt motsatt håll – snällt och busigt, utan att bli tråkiga eller mesiga. Vi letade efter ett uttryck som vi inte sett i skatekulturen tidigare, något som kändes mer relevant för dagens unga utövare. Så kom vi att tänka på Maurice Sendaks bok Where The Wild Things Are som inspirerade oss att skapa fem karaktärer baserade på bokstäverna i Fable – Fab, Avery, Bev, Lucian och Ellery. Allting är handritat och scannat – även animationer – så det tog mycket tid, men det var det värt.

Hur tänkte ni kring inklusivitet i arbetet?
– Hela Fables verksamhet genomsyras av inkluderande, precis som en modern verksamhet bör göra. Karaktärerna som vi har tagit fram ska inte förknippas med något kön, både deras namn och uttryck är unisexa. De har istället tilldelats universella egenskaper som mod, styrka, godhet och smarthet, utan att fastna i konventionella stereotyper.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop