Skateboard i fablernas värld

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2018-01-16
Det nya skatemärket Fable vill arbeta inkluderande, med mjukt och busigt budskap i kontrast till subkulturens hårda och grabbiga formspråk. Designbyrån Bedow fick uppdraget att ta fram en visuell identitet med handritade karaktärer.

Hur fick ni uppdraget, och vad var uppdraget? [prenumerera]
– Fable Skateboards är ett nytt skatemärke som startades av en vän till oss som heter Daniel Björklund. Han ville skapa en ny typ av bolag inom skateboardkulturen, ett företag som tar ansvar och som inkluderar. Till exempel så går hälften av bolagets vinst till välgörande ändamål. För att starta verksamheten så behövdes en visuell identitet som dels fungerade bra som tryck på brädor och tröjor, men rörligt också i digitala kanaler.

Hur har samarbetet funkat?
– Det har funkat väldigt bra, Daniel har mycket tankar om hur han vill bygga upp Fable och det är jättekul att bolla fram och tillbaka vilken väg verksamheten ska ta. Samtidigt är det här fortfarande ett sidoprojekt för honom och då är det ibland svårt att hitta tid till dialog. Men nu är de fundamentala bitarna på plats så framöver kommer bygget gå ganska naturligt.

Varför gick ni på det uttrycket? 
– Vi bollade namnet fram och tillbaka några gånger och spikade slutligen Fable Skateboards. Fabler är ju alltså korta berättelser med en sensmoral där djur får gestalta olika personlighetskaraktärer: räven är slug, ugglan är klok och så vidare. Men vi kände att vi hellre ville rita våra egna karaktärer istället för att använda de klassiska djuren och det var så figuren Fab kom till, ett lurvigt F som får agera logotyp.

– Genom decennierna så har ju typ eld, benknotor och döskallar varit grafiska element som dominerat skateboardens värld. Det kändes för grabbigt och ganska förlegat och vi ville gå åt motsatt håll – snällt och busigt, utan att bli tråkiga eller mesiga. Vi letade efter ett uttryck som vi inte sett i skatekulturen tidigare, något som kändes mer relevant för dagens unga utövare. Så kom vi att tänka på Maurice Sendaks bok Where The Wild Things Are som inspirerade oss att skapa fem karaktärer baserade på bokstäverna i Fable – Fab, Avery, Bev, Lucian och Ellery. Allting är handritat och scannat – även animationer – så det tog mycket tid, men det var det värt.

Hur tänkte ni kring inklusivitet i arbetet?
– Hela Fables verksamhet genomsyras av inkluderande, precis som en modern verksamhet bör göra. Karaktärerna som vi har tagit fram ska inte förknippas med något kön, både deras namn och uttryck är unisexa. De har istället tilldelats universella egenskaper som mod, styrka, godhet och smarthet, utan att fastna i konventionella stereotyper.