För att få representera Sverige i den internationella tävlingen behöver man först vinna den svenska uttagningstävlingen, Young Lions Sweden. Kategorierna som man kan tävla i innefattar Media, PR, Digitalt och Film, som är en ny kategori för 2022.
För 18:de året i rad arrangeras tävlingen av Komm, som varit den svenska representanten för Cannes Lions sedan 2004. Förra året gick Tv4 in som huvudsponsor, ett samarbete som fortsätter även i år.
Juryn för Young Lions Sweden är just nu i full gång med bedömningsarbetet för att plocka fram de allra
vassaste stjärnskotten till Cannes. Men vi fångade jurymedlemmen Agnes Stenberg-Schentz, art director på Forsman & Bodenfors, för ett par snabba frågor.
Vad ser du mest fram emot med juryarbetet?
– Att få inspireras! Det jag älskar med unga kreatörer och deras idéer är att de ofta är orädda, visionära och inte håller tillbaka.
Vad kommer du att leta efter hos bidragen?
– En nerv. Något som berör utan att vara komplicerat. Jag tycker ofta de starkaste och renaste idéerna är de som grundar sig i en sanning hos målgruppen. Då brukar det kännas som att lösningen är helt självklar.
De övriga medlemmarna i juryfemman för 2022 är:
Roshanak Fatahian, head of digital operations and diversity & Inclusion director, Nord DDB Sthlm
Adam Gäfvert, art director, KING
Emma Thorpe, vd, Publicis
Joseph Borenstein, vice President, BCW