Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Stor satsning på sömlös kundupplevelse med Voyado

TEXT Mina Stierna
ÄNDRAD 2019-02-15 | PUBLICERAD 2019-02-15
Annons

Att kunddata växer sig kraftfullare för de som kan hantera den är ingen nyhet. Men för att hantera data behövs plattformar som kan leverera helhetslösningar och enkelt integrera med andra system. Därför tog Björn Borg i januari 2019 steget att investera i Voyado. Målet var enkelt – att uppnå fulländad Unified Commerce. Med Voyado ges Björn Borg möjlighet att utnyttja omnichannel-data för att optimera sina marknadsföringsinsatser och ge en personlig kundupplevelse oberoende av kanal. Genom att länka kundbeteende online och i butiker får de en mycket bredare insikt om sin kund – en fördel som rena e-handlar saknar.

Kundresan blir Björn Borgs huvudfokus med personalisering som det ultimata målet. Det innebär att de kopplar alla datapunkter som de har på en kund (t.ex. enhet, butiksbesök, engagemang, intresseprodukter) och nyttjar dessa insikter för att prata direkt med kunden. Man jobbar på att fasa ut generiska erbjudande som är traditionella för fashionindustrin och hitta köp- och beteendemönster för att möta kunden med personliga erbjudanden.

För att skapa ett omnikanalsbeteende har man planer att jobba med ett beteendebaserat belöningssystem, där man belönar kunder som engagerar sig i varumärket och köper produkter i både butik och på ehandeln. I samband med bytet till Voyado uppdaterade Björn Borg sina kassasystem till Sitoo mycket på grund av en färdig koppling mellan systemen. Med samverkan mellan Voyado och Sitoo har Björn Borg nu alla förutsättningar för att driva kundbeteende både i och mellan kanalerna.

– Styrkan som vi ser i Voyado är deras helhetslösning löser utmaningen att knyta samman den fysiska och digitala världen. Nu kan vi fokusera på att ge kunden en grym köpupplevelse, säger Martina Lundberg, CRM chef på Björn Borg.

Om Voyado

Voyado är en molnbaserad Marketing Automation och Lojalitetsplattform som är utvecklad för Retail-bolag. Förutom innovativ funktionalitet är plattformen så användarvänlig att en marknadsavdelning kan styra sina kundresor helt på egen hand. Varumärken som Apoteket, XXL, Mio, Polarn o. Pyret, Björn Borg, J.Lindeberg, Kjell & Company och MQ använder Voyado som plattform för personifierad kommunikation och lojalitetsarbete.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop