Projektet började redan i mars, då teamet på Arla inledde arbetet med brainstorming och med att leta inspiration från vad andra tidigare gjort. Genom detta samlade de ihop insikter och idéer som de skalade av till några få kärnfulla element. Bland dem var lasersiktet och en scoreboard för att räkna poäng. Månaden efter gick Playar in i projektet som efter flertalet versioner med olika spår landade i idén med laserögonen.
– Vi hade en tydlig vision av vad vi ville uppnå och vilka element som linsen skulle innehålla. Exempelvis var det viktigt att ha en scoreboard för att räkna poäng, men även att linsen använde den främre ”selfie-kameran”, säger Michaela Carpelan, som är specialist inom sociala medier-annonsering på Arla.
Spelelementet skulle även innehålla en tydlig men rolig branding. Arla tog briefen vidare till Playar som skissade fram vad som var tekniskt möjligt, och hur linsen visuellt skulle kunna se ut. Efter en del bollande mellan olika kreativa spår landade de i idéen med att använda laserögon som slicar Yalla!-flaskor.
– Eftersom Playar är specialiserade på interaktiva AR-upplevelser kunde de enkelt fånga upp och ringa in vårt mål. Så från en idéskiss, som kändes rätt för oss, kunde vi arbeta vidare i processen som tog oss fram till den skräddarsydda linsen, säger hon.
Spel som marknadsföring
Arla har även tidigare använt spel som marknadsföring på olika sätt, bland annat genom kampanjen Puckopist och Flarie, som varit integrerad på Arlas hemsida. Med linsen för Yalla-cup har de velat bli mer plattformsnära och tillgängliga för målgruppen direkt på sociala plattformar.
– Därför var det ett naturligt steg för oss att testa att bygga en interaktiv spelupplevelse direkt på en social plattform. Ofta kan det vara svårt att fånga framför allt den yngre generationens uppmärksamhet. För att göra det behöver vi anpassa vår marknadsföring till vad som tilltalar dem, ger dem antingen inspiration, underhållning eller annan form av värde.
Vidare menar Michaela att fördelarna med att använda spel som marknadsföring är att det ger en lång ”time-spent” med varumärket. Gör man det på rätt sätt blir det ett både roligt och lättsamt sätt för kunden att interagera med företaget. Att det skulle bli den här typen av aktivering var dock inte fastlagt i projektets början.
– Vi hade ett önskemål om att fortsätta utveckla en mer interaktiv specialbyggd lins, eftersom vi hade gjort en enklare lins tidigare under 2023 som visat fantastiska resultat. Men beslutet fattades först när idéen om laser-linsen började ta form. Yalla! som produkt är ett perfekt mellanmål för gejmers, så det blev naturligt att ta steget med just Yalla!, av alla Arlas varumärken.
Läs också: Billy fyllde kyrka med oljemålade demoner
AR-verktyget Lens Studio
När Arla förra året tog fram linser för Yoggi och Yalla! Zero citron byggdes dessa i Snapchats webbverktyg Lens web builder. Trots att verktyget är enkelt och snabbt att använda insåg teamet att den riktning de ville ta skulle kräva ett nytt, mer avancerat verktyg.
– Simpliciteten har en baksida: du kan endast välja bland de förbestämda funktioner som erbjuds i verktyget vilket i sin tur medför begräsningar, förklarar hon.
Den nya Yalla!-laserlinsen är istället utvecklad av Playar i Lens Studio, som är ett betydligt mer avancerat verktyg med fler möjligheter till anpassade upplevelser.
– Det var därför vi tog hjälp av Playar, som är specialiserade på mer specialbyggda AR linser. Från vårt håll blev utmaningen att skala ner istället för upp. Genom att undvika att ha för mycket text och element blir verktyget lätt att använda samtidigt som det fortfarande uppnår det vi vill åstadkomma, avslutar Michaela.
Läs också: Utökad spelupplevelse med pappersfigurer
Alla bilder: Arla.