Som en del av “Don’t forget to touch your tortillas” anordnades ett evenemang där människor kunde känna skillnaden mellan ett friskt och ett cancerbröst. Detta genom prototyper som El Taco Truck fick låna av Cancerfonden. När det hela skulle få ett utseende kontaktades Erica för att ta fram affischer åt kampanjen.
– Det var ett perfekt uppdrag på alla sätt och vis. Affischer med handritade rubriker och gestaltandet av människor – det passar mig som handen i handsken. Sen tror jag också att budskapet som berör många gjorde mig extra engagerad. Budskapet är allvarligt men förmedlas med varm humor och glimten i ögat, säger Erica.
När uppdraget landade hos Erica var idéinnehållet och rubrikerna redan satta, och ett typsnitt hade skissats fram av El Taco Trucks AD Fredrik Casservik. Något hon menar underlättade då hon kunde lägga allt fokus på att få samklang mellan bild och ord.
– Om jag vet att AD:n litar på mig till 100 procent och tycker att mitt manér är rätt för denna typ av kampanj, då är det enkelt och lustfyllt att göra bra bilder. Sen vill jag alltid förbättra och vässa uttrycket så att det blir unikt för respektive uppdrag. Det är det som är jobbigt, men samtidigt det fina i kråksången med att vara kreatör – det går hela tiden att pressa sig själv till förbättring.
Vouge och Bernard Villemots som inspo
Erica berättar att hon alltid har en stor mängd källor när det kommer till att hitta inspiration, där högvis av konstböcker utgör en del av dem. I arbetet med affischerna fann hon inspiration i bland annat Vouge-omslag från 20-talet och i den franska grafikern Bernard Villemots ikoniska reklamaffischer. I nästa steg skissar hon olika varianter av samma motiv för att utvärdera vilka som funkar bäst.
– Det gäller hela tiden att försöka bibehålla det mindre tillrättalagda som lätt kan uppstå efter skisstadiet. Här ville jag verkligen få till ett starkt affischuttryck. I nästa steg utgår jag ifrån skisserna och gör svartvita teckningar. Sen skannar jag in teckningarna och vektoriserar i Illustrator samt färglägger för slutgiltig leverans, säger hon.
Perfektionistisk imperfektionist
Erica tecknar alltid för hand och menar att det är just hennes handgjorda manér man som uppdragsgivare är ute efter när man vänder sig till henne. Skrattande berättar hon om en tidigare amerikansk kund som beskrev hennes bilder som ”imperfect”.
– Efter det kallar jag mig för en perfektionistisk imperfektionist (prova att säga det fem gånger snabbt, reds. anm.). Fördelen när kunderna har valt mitt manér som är starkt i sitt uttryck, är att det brukar betyda att det blir få ändringar.
Läs också: Orden har huvudrollen i Barncancerfondens kommunikation
Trots att det finns fördelar med att ha vissa delar färdigsatta av kund när man går in som kreatör finns det förstås utmaningar i hur man ska förhålla sig till originalformen. El Taco Truck har valt att som koncept köra på olika illustratörer till varje projekt, vilket Erica menar är ett smart drag.
– Först tänkte jag att det kanske fanns begränsningar då El Taco Truck redan har profilillustrationer, men de litar på att deras varumärke är tydligt. Det tycker jag är väldigt bra, en viss rörlighet i varumärket vinner i längden. Ibland finns det annars en slags enhetsnoja i branding. Färgerna i rosa, svart, gult och blått var också lätta att förhålla sig till.
CharlieCharlie
Erica jobbar tätt med sin agent Charlotte Öström på agenturen CharlieCharlie. Charlotte menar att hennes upplevelse är att fler och fler kunder börjat vända sig direkt till agenturer istället för att gå via byråer.
– De vill samarbeta med frilansande kreatörer via oss för att på så sätt effektivisera den kreativa produktionen och slimma kostnaderna betydligt. Med rätt team hos kund kan vi åstadkomma fullskaliga produktioner inom agenturen utan problem idag, avslutar Charlotte.
Häng med i Ericas färgglada liv på hennes insta!
Alla bilder: Erica Jacobson / El Taco Truck.