Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Supple Studio + Bitmap Books = 8-bitars magi på frimärke

TEXT Lamin Kivelä

Den 21 januari släpper Royal Mail en serie frimärken för att hylla spelproduktionen i Storbritannien under 1980- och 1990-talet. Jamie Ellul, grundare av Supple Studio i England tog in uppdraget. Då designern och kompisen Sam Dyer driver retrospel-bokförlaget Bitmap Books från ett hyrt skrivbord i studion, föll det sig naturligt att göra jobbet tillsammans.

Annons

– Jag kan ohälsosamt mycket om allt som har med retrospel att göra, berättar Sam Dyer då vi mejlar med honom och Jamie Ellul om jobbet.

I Storbritannien är det det Royal Mail som ger förslag till ämne för kommande frimärken och anlitar formgivare för att rita dem. Briefen var att hylla spelproduktionen i Storbritannien under 1980- och 1990-talet, med en serie frimärken och samlarobjekt.

Åtta av de spel som till slut fick representera spelutvecklingen i Storbritannien under 1980- och 1990-talet.
Åtta av de spel som till slut fick representera spelutvecklingen i Storbritannien under 1980- och 1990-talet. Foto: Morgane Bigault.

Jamie Ellul och Sam Dyer berättar att de startade projektet i maj 2018, och snart hade de tagit fram en lång lista med potentiella spel. Kravet var att de skulle vara skapade i Storbritannien och visa innovativ design.

Sedan följde en delvis självrensande urvalsprocess. Vissa spel hade licenser som gjorde att de inte kunde användas i detta sammanhang. Andra hade helt enkelt ett grafiskt uttryck som inte fungerade i litet format. Där var de senare spelen till Playstation svårast att göra snygga skärmdumpar av, berättar Sam Dyer.
– De senare spelen till Playstation använde polygoner och texturer, vilket krävde mycket testande för att det skulle se autentiskt ut.

Jamie Ellul berättar vidare att grejer lätt ser snyggt ut i 600 procents förstoring på skärm. Men när de sedan skrev ut bilden i liten storlek kunde det se hemskt ut.

Designen tog cirka ett år att jobba fram, i nära samarbete med Dean Price, Royal Mails designchef (för frimärken och samlarobjekt, reds. anm.). De stämde under processens gång av med Storbritanniens Stamp Advisory Committee (SAC), som stöttar Royal Mail i utvecklingen av nya frimärken. Därefter tog det ytterligare omkring fyra månader att färdigställa jobbet och skicka allt till tryck.

Fyra frimärken med Tomb Raider
Fyra frimärken med Tomb Raider. Foto: Morgane Bigault.

Grafiken på varje frimärke består av en skärmdump i rasterformat, tagen från själva spelet. Drottningens huvud är vektorgrafik. För att få exakt rätt typsnitt på texten i varje märke, kopierade Jamie Ellul och Sam Dyer bokstav för bokstav från respektive spel.

Och trots det lilla formatet anar vi magin i spel som rymdäventyret Elite från 1984, spänningen i actionäventyret Tomb Raider och pulsen i Wipeout från 1995.

Till Jamie Ellul och Sam Dyer säger vi bara, game on!

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop