"Svag design kan förstöra för goda varumärken"

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2018-04-05
Logotypdesignern Jens Østgaard pratar effektiva loggor på CAP&Design Live – Den grafiska profilen, 3 maj på Berns i Stockholm.

Jens Østgaard är en logotypdesigner utbildad i Florens och i dag verksam genom byrån Østgaard Design. Jens skriver redesign-analyser i CAP&Design och kommer på CAP&Design Live – Den grafiska profilen att prata om vad du bör och inte bör göra när det kommer till logotypdesign.

Vad kommer du prata om på CAP&Design Live – Den grafiska profilen?
– Jag kommer prata om hur man designar effektiva logotyper och om hur svag design kan förstöra för goda varumärken.

Varför är det viktigt?
– Branding är konsumenters enda sätt att välja vad som passar just mig bland alla de likvärdiga produkter och tjänster som möter oss i dag. Om du vill bli vald på marknaden eller uppmärksammad i din fråga så måste du tänka på hur du ser ut och vad ditt varumärke uttrycker.

Vad vill du att publiken ska ta med sig från dagen?
– Jag vill elda på uppfattningen att logotypdesign är ofattbart enkelt och ändå orimligt komplext. Det är en unik genre inom grafisk design som man aldrig blir riktigt klok på men som alltid fascinerar såväl nörden som de stora massorna.

Var hittar du din inspiration?
– Någonstans mellan penna och papper och en ständig kamp i en snårig terräng av värdeerbjudanden och kundkorrektur … och i det aldrig sinande behovet av mer pengar för att kunna göra mer skillnad.