The Shuffle Ticket

TEXT 

Mette Rosencrantz

PUBLICERAD 

2023-01-26
Efter ett par års uppehåll från allt vad evenemang heter ska nu konsertbiljetter i form av skraplotter locka unga till slumpmässiga konserter.

Sommar = konserter och festivaler. Men med så många att välja bland kan man lätt få beslutsångest. Som tur är finns det nu en lösning på det: The Shuffle Ticket! På uppdrag av konsertarrangörerna Live Nation och Luger har Forsman & Bodenfors tagit fram en kombinerad skraplott och konsertbiljett.

– Briefen vi fick var att lyfta fram Live Nation och Lugers breda utbud av live-upplevelser och rikta oss till unga som på grund av pandemin inte fått chansen att gå på sin första konsert eller festival, säger Julia Holtback Yeter, art director på Forsman & Bodenfors.

Bild: Forsman & Bodenfors.

Man köper alltså en biljett som man sedan skrapar för att få fram sin slumpmässiga konsertupplevelse. Som namnet antyder är biljetten influerad av shuffle-funktionen på spellistor, som på samma sätt ska uppmuntra till nya och oväntade musikupplevelser.

Julia berättar att idén till skrapbiljetten föddes när några i arbetsgruppen diskuterade vilka olika konserter de varit på.

Julia Holtback Yeter, art director på Forsman & Bodenfors.

– Vi insåg då att de bästa upplevelserna ofta var de vi hade hamnat på av en slump. Då väcktes tanken om slumpmässiga biljetter, där skrapfunktionen blev ett spännande grepp att använda i en helt ny kontext. Och ett intressant sätt att lyfta Live Nations och Lugers bredd.

The Shuffle Ticket är det första samarbetet mellan Forsman & Bodenfors och konsertarrangörerna. Sammanlagt kommer omkring 3000 skrapbiljetter släppas med start idag. Potten utgörs av Live Nation och Lugers samtliga konserter och festivaler mellan februari och september, vilket uppgår till över 100 olika evenemang.

Bild: Forsman & Bodenfors.

– För 300 kronor kan man skrapa fram en konsert för två personer i Stockholm, Göteborg eller Malmö. Och det var det oväntade elementet som kändes mest spännande, att du kan få en biljett till Gyllene Tider – eller the Weeknd, säger Julia.

Bild: Forsman & Bodenfors.

Arbetsgrupp

Live Nation & Luger

PR & Marketing Manager, Live Nation: Emilie Olsson Lignell
PR & Marketing, Luger: Christa Murley

Forsman & Bodenfors

Account Supervisor: Ann Spennare Bengtsson
Account Executive: Helena Lignell
Art Director: Julia Holtback Yeter, Karl Risenfors
Copywriter: Pontus Caresten Lychou
PR-strategist: Julia Samuelsson
Designer: Christopher Ek
Planner: Daniel Sjöstrand
Webb: Jesper Lundbäck, Philip Nicholls
Production company: Superstudio
DOP: Andreas Nilsson
Photographer: Stefan Snyman
Director: Patrik Johäll
Assistant director: Pontus Ahlqvist
PM: Anna Johäll