#tracesofnorth ska ge känsla av Nordiska värderingar

TEXT 

Hanna Jangenfeldt

PUBLICERAD 

2019-04-12
Nordiska ministerrådets internationella varumärkesprofilieringsprojekt The Nordics, lanserar en ny kampanj under hashtaggen #tracesofnorth. Tanken är att visa hur nordiska värderingar kan ta uttryck utomlands och förhoppningsvis bidra till fler nordiska samarbeten.

Startskottet för den nya kampanjen Traces of North gick av den 23 mars och är ett samarbete mellan de nordiska ambassaderna runtom i hela världen.

Kampanjen går ut på att personer delar innehåll på sociala medier som återspeglar nordiska värderingar som öppenhet, tillit och jämlikhet – under hashtaggen #tracesofnorth. Värderingarna kan ta uttryck i arkitektur, konst, teknik eller känslomässiga uttryck i kultur, politik och idéer.

— Varumärkesprofilieringsprojektets initiativ och särskilt den här kampanjen är viktiga drivkrafter för att starta nya nordiska samarbeten och samtal utomlands, säger Gabriella Augustsson, kansliråd och gruppchef för Sverigebilden och kulturfrämjande på utrikesdepartementet i Sverige.

Traces of North pågår till slutet av sommaren. På The Nordics hemsida går det att läsa mer om vilka som anses vara de typiska nordiska värderingarna.

— Det handlar inte om att visa Norden för världen – det handlar om att visa Norden i världen, skriver Nordiska ministerrådet.