Enligt förpackningsföretaget förväntas mejeriprodukter fortsätta att öka under de kommande åren på grund av växande befolkningar, högre inkomstnivåer och ökad hälsomedvetenhet. En marknad där majoriteten av försäljningen är mjölk, följt av smör och ost. De tillhörande förpackningarna kommer att domineras av mer smarta och hållbara förpackningar, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Den första trenden DS Smith pekar ut är on the go-produkter. För denna marknad behöver företag lägga extra kraft på att utveckla smarta och bärbara förpackningslösningar eftersom konsumenter idag lever ett hektiskt liv och letar efter möjligheter att köpa produkter som är lätta att hålla, bära och ta med sig i farten.
Ett annat tecken i tiden är att byta ut plastförpackningar till cirkulära förpackningslösningar. Företagens vilja att leta
efter alternativ till plastförpackningar drivs på av ett ökat tryck från globala organisationer, kunder och politiska institutioner, enligt DS Smith. De tar sin kroatiska affärspartner Vindija DD som exempel. Ett företag specialiserat på mejeriprodukter och drycker. DS Smith hjälpte dem att ta fram en förpackning till deras mjölkprodukt ”6-pack”. En lösning som kom att ersätta plast utan att förlora sin användarvänlighet, sitt skydd och sin kostnadseffektivitet.
Den tredje trenden är att konsumenter i dag har en ökad medvetenhet och söker efter mer hållbara förpackningar. Oavsett om en vara säljs i detaljhandeln eller via e-handel är förpackningen numera en självklar del av produkten för att öka kundupplevelsen. Det blir allt viktigare att designa hållbara produkter som sticker ut från hyllorna. DS Smith skriver; ”Ju snabbare konsumenterna hittar det de letar efter, desto mer sannolikt är det att de väljer att köpa din produkt.”