Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Tryckt kartong omsluter modemagasin

TEXT Claes Nordström

Vogue Scandinavia samarbetar med Stora Enso för att ta fram förnybara förpackningar till deras magasin istället för att omsluta dem med plast. De kommer också bistå med tjänster för förpackningsdesign och automatisering.

Annons
Foto: pressbild.

När det första numret av Vogue Scandinavia publiceras i augusti i år kommer förpackningen att se annorlunda ut. Ett nytt förpackningskoncept har utvecklats för magasinen, dessutom koldioxidneutralt genom ett förnybart och klimatsmart råmaterial och med energieffektiv produktion, enligt Stora Enso som har ingått ett samarbete med Vogue Scandinavia. Återstående utsläpp kompenseras med hjälp av Stora Ensos tjänst Carbon Zero i samarbete med företagets klimatkompenseringspartner South Pole.

Vogue är världens äldsta publicerade modemagasin. Foto: pressbild.

Tillverkaren av förpackningslösningar i kartong skriver i ett pressmeddelande att de även kommer att bistå Vogue Scandinavia med rådgivning om hållbara material och analyser om miljöpåverkan under livscykeln. De kommer också hjälpa till med att få till en transparent hållbarhetsrapportering.

– Vi vill tillsammans med Vogue Scandinavia möta den allt mer miljömedvetna modepublikens krav på en grönare värld, säger Ulrika Lilja, kommunikations- och marknadsdirektör på Stora Enso.

Modemagasinet har bestämt sig för att bli en ledare i tidningsvärlden inom hållbarhet. Ett spännande projekt, enligt Martina Bonnier, chefredaktör för Vogue Scandinavia.

– När jag hittade Stora Enso visste jag med en gång att de skulle bli den perfekta samarbetspartnern och hjälpa oss att nå våra mål. Stora Enso har både förstått min vision och stöttat mig fullt ut med sin ovärderliga expertis, innovationsanda och sitt engagemang.

Modemagasinet Vogue omsluts med kartong istället för med plast. Foto: pressbild.
Foto: pressbild.
Foto: pressbild.
Foto: pressbild.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop