Två VR-tips för den nyfikne

TEXT 

Sara Wilk

PUBLICERAD 

2016-03-04
Dear Friends & Shout använde virtual reality för att skapa kampanjen 5 minuter i hemlöshet. Under Digital Crunch delar creative director Calle Österberg med sig av sina egna lärdomar och tips kring den nya tekniken. Men vi bad honom också att lista sina egna VR-favoriter, här kommer hans två tips till de som är nyfikna på den nya tekniken.

Storm-Title3

Storm – A survival experience för Oculus Rift
– En blandning mellan film och spel där man får uppleva en snöstorm i virtual reality. Du kan gå runt i denna miljö under fem minuter och bara njuta av vädrets galenskap, något du hoppas att aldrig behöva göra i det verkliga livet – men eftersom det handlar om VR är det säkert. Om du gillar filmer, kan det vara en sådan, men det är också ett spel eftersom du dör om du inte tar dig in i stugan inom fem minuter.

– Detta är ett bra exempel på att VR är det perfekta sättet att ta del av en upplevelse på ett starkare sätt än vi tidigare kunnat genom vanlig film. Jag tror att VR mer eller mindre kommer att bli standard för upplevelse- och reseindustrin, när det gäller att ge kunderna en försmak av det de ska köpa.

salvador

Dreams of Dali – The Dali museum
– Besökarna uppmanas att bära ett VR-headset som ger Dalís dröm liv. De kan sedan flytta sig runt i målningar i en helt omslutande 3D-miljö. Erfarenheterna tillåter betraktaren att utforska elementen i målningen, att se bortom de områden som avbildas på duken och även lyssna på vad som kunde ha varit konstnärens tankar. Ett väldigt spännande projekt där VR-tekniken förstärker en upplevelse och visar upp något som är svårt att föreställa sig. Vem hade inte velat spendera lite tid i Dalis drömmar? Jag tror vi kommer att få se flera reklamkampanjer där VR förstärker berättelsen eller upplevelsen. Och visar upp den från en helt ny sida.

Missa inte att höra Calle Österberg på Digital Crunch. Läs mer om eventet här.