Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Visa Dölj kommande events
Digitalt
38905

Två VR-tips för den nyfikne

TEXT Sara Wilk
ÄNDRAD 2016-03-04 | PUBLICERAD 2016-03-04

Dear Friends & Shout använde virtual reality för att skapa kampanjen 5 minuter i hemlöshet. Under Digital Crunch delar creative director Calle Österberg med sig av sina egna lärdomar och tips kring den nya tekniken. Men vi bad honom också att lista sina egna VR-favoriter, här kommer hans två tips till de som är nyfikna på den nya tekniken.

Annons

Storm-Title3

Storm – A survival experience för Oculus Rift
– En blandning mellan film och spel där man får uppleva en snöstorm i virtual reality. Du kan gå runt i denna miljö under fem minuter och bara njuta av vädrets galenskap, något du hoppas att aldrig behöva göra i det verkliga livet – men eftersom det handlar om VR är det säkert. Om du gillar filmer, kan det vara en sådan, men det är också ett spel eftersom du dör om du inte tar dig in i stugan inom fem minuter.

– Detta är ett bra exempel på att VR är det perfekta sättet att ta del av en upplevelse på ett starkare sätt än vi tidigare kunnat genom vanlig film. Jag tror att VR mer eller mindre kommer att bli standard för upplevelse- och reseindustrin, när det gäller att ge kunderna en försmak av det de ska köpa.

salvador

Dreams of Dali – The Dali museum
– Besökarna uppmanas att bära ett VR-headset som ger Dalís dröm liv. De kan sedan flytta sig runt i målningar i en helt omslutande 3D-miljö. Erfarenheterna tillåter betraktaren att utforska elementen i målningen, att se bortom de områden som avbildas på duken och även lyssna på vad som kunde ha varit konstnärens tankar. Ett väldigt spännande projekt där VR-tekniken förstärker en upplevelse och visar upp något som är svårt att föreställa sig. Vem hade inte velat spendera lite tid i Dalis drömmar? Jag tror vi kommer att få se flera reklamkampanjer där VR förstärker berättelsen eller upplevelsen. Och visar upp den från en helt ny sida.

Missa inte att höra Calle Österberg på Digital Crunch. Läs mer om eventet här.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop