Tvåsidig teckning

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2015-10-21
Patrik Svenssons vändbara illustrationer både förundrar och förvirrar. Vi pratade med honom om hans process.

Hur fick du idén till de vändbara illustrationerna?
– Jag är intresserad av visuella lekar och tycker om att försöka tänja på gränserna för vad en bild kan innebära – vrida perspektiven, hitta nya ingångar och så. Jag tror idén till detta projektet började med att jag och min flickvän var på delfinsafari utanför Azorerna i somras, och att jag av någon anledning började tänka på att en delfin ser ut som en båt upp och ned.

Hur går du till väga? Hur startar du – med ett motiv och sedan två eller med två uttänkta?
– Brukar börja med en enkel skiss, antingen på papper eller i huvudet. I detta projektet var båda motiven uttänkta från början.

Har illustrationerna alltid någon koppling till varandra?
– Ja, jag har väl nån masochistisk sida i mig som ofta gör att jag sätter upp begränsningar för mig själv – så utöver att motiven går att titta på från båda håll ville jag att de skulle ha en mer eller mindre tydlig koppling till varandra.

Är det någon form som väger tyngre – någon som måste offra något för att den andra ska funka?
– Det är nog upp till andra att bedöma. Jag har hört olika från olika håll om samma bild, vissa tycker det ena motivet väger över, någon annan tycker det andra. Vilket är intressant i sig – mycket handlar om perspektiv och vilka erfarenheter man har, vad man har för förhandsinformation och så vidare.