Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Typo Berlin fyller 20 år

TEXT Camilla Buch
Annons

TYPO-B15-Illu-MeltingPot-Web_01_Bild: typotalks.com

I år har det gått 20 år sedan den första konferensen som skulle utvecklas till Typo Talks hölls i Berlin. Idag är Typo Berlin en av Europas största designkonferenser, och Typo Talks hålls numera även i London och San Francisco.

”Vem hade trott 1995 när en grupp design- och typsnittsentusiaster, bland dem framstående formgivare som Neville Brody och Erik Spiekermann, träffades för att organisera ett symposium i Berlin, att de lade grunden för vad som snabbt skulle utvecklas till en av de mest relevanta serier designevenemang i världen idag?”

Årets tema för Berlin-konferensen är ”Character”, medan San Franciscos konferens har temat ”Focus”. ”Character” syftar inte bara till karaktären ett varumärke utvecklar för att definiera sig själv på marknaden, men också karaktärerna – tecknen – de använder för att göra det. Tillsammans är det beräknat att de två konferenserna tillsammans kommer att dra 2500 gäster, samt press.

– Jag är väldigt glad över den fantastiska panelen med talare vi redan kunnat rada upp för årets Typo San Francisco, liksom för vårt jubileumsevent i Berlin, säger konferenschefen Jürgen Siebert.

I Berlin kommer gästerna att kunna se bland annat Christoph Amend, chefredaktör för Zeit magazine; Sofie Beier, typsnittsdesigner i Danmark; Kenzi Benabdallah, art director i Berlin; och Erik Kessels, creative director hos KesselsKramer. San Francisco-eventet hålls i år mellan 30 april och 1 maj, och i Berlin är det 21-23 maj som gäller.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop