Från början togs boken fram av Typo Magazine, och tanken var att 365typo skulle sammanföra några av de största experterna och använda deras entusiasm för att främja typografi och grafisk design.
– Vi älskar och är nedsänkta i vår fantastiska, efemära online-existens. Även om dessa mycket väl kan vara den bästa av tider för att dela historier, blir berättelserna själva förlegade och försvinner inför våra ögon. Och det är därför vi älskar böcker: de har en fantastisk förmåga att bevara berättelser. I 365 dagar vi letade vi efter berättelser. Berättelser om typografi-revolutioner, de bästa typsnitten, designprojekt som kan förändra världen. Berättelser om människor som har något att säga, om storslagna visioner, oväntade möten, resor bortom horisonten. Berättelser om modiga skapare som gick sina egna vägar, berättelser om skräcken vi inte gav vika för, säger Linda Kudrnovská, som tillsammans med Michel Chanaud tog fram konceptet för boken.