Ung svensk form 2018

TEXT 

Mårten Huzell

PUBLICERAD 

2018-02-08
Spännande formgivning prisas med utställning och stipendier i Ung svensk form 2018. Unika verk där form, konst, och hantverk möts i kreativ frihet.
Jennifer Bergkvist, Form & Formalia. Motiveringen lyder: Ett fantasifullt, starkt grepp som ger spelutrymme för egna tolkningar, men också är en motståndshandling i sig. Att lyckas förena materialkänsla och hantverk med ett politiskt budskap är speciellt – det är en estetikens ilska som formaliserats och ger oss ett nytt slags läsupplevelse.

[prenumerera]

– Årets upplaga av Ung svensk form visar tydligt hur det i dag finns allt öppnare gränser mellan konst, konsthantverk och design, säger Mats Widbom, vd på Svensk form.

En nyhet i år är ett stipendium från japanska Askul, ett stipendium som instiftats med anledning av att Sverige och Japan har haft diplomatiska relationer i 150 år. Stipendiet tilldelades Karin Andersson och i det ingår bland annat en resa till Japan. Ikeas arbetsstipendium tilldelades Anton Kollbe och Per Nadén. Stipendiet från Stiftelsen för garverinäringens främjande tilldelades Matilda Norberg och Kvadrats stipendium tilldelas Rebecca Petrini och Joel Fjällström. Utställningen Ung svensk form 2018 visas på Arkdes i Malmö mellan 8 februari och 18 mars.

– För oss är det viktigt att lyfta fram berättelserna bakom projekten i Ung svensk form – utställningen tar upp många viktiga frågeställningar inom hållbarhet, genus, materialutforskning. Vi ser mer och mer att form och design väcker känslor och ger insikt, berättar Karin Wiberg, projektledare Ung svensk form.

Daniela Juvall, Östberga Type. Motiveringen lyder: Typsnitt har man inte fått skoja om tidigare, men nu får vi ett barnperspektiv som avmystifierar det som länge varit en gravallvarlig genre. Den lekfulla kantigheten sprängs in i bokstäverna, likaså de kulturella identiteterna, och vi får en känsla av att detta barnarbete faktiskt skett på deras villkor.

Samtliga utvalda deltagare i utställningen Ung svensk form 2018:

Matilda Norberg, Earth’s crust – Material rules, Stiftelsen för Garverinäringens Främjande-stipendiat
Jennifer Bergkvist, Form & formalia
Kyung-Jin Cho, Swing jam
Anna Sjöberg & Malin Berglund, Cell – from one piece to a whole system
Isa Andersson, In/Visible power
Victor Alge, Alces alces
Björn Friborg, Implosion
Daniela Juvall, Östberga type
Josefine Gennert Jakobsson, Mural dressing
Alecsander Rothschild, Love letter
Sophie Hardy, Object of value
Amanda Borgfors Mészàros, Global nomad
Kristin Larsson, Hybriderna
Hemmo Honkonen, Möbler som låter
Alvina Jakobsson, Klä Om
Emma Brålander, Färg, illusion och komposition
Julia Westerberg, Gal pals in print
Per Nadén & Anton Kolbe, Villa Idun-Lee, Ikea-stipendiat
Martina Skyttberg, Över isen
Emelie Kasholm, Maybeday
Mariana Silva Varela, Gränslös folkdräkt
Andrej Malinin, Det är inte som det ser ut
Rebecca Petrini & Joel Fjällström, Mammut, Kvadrat-stipendiat
Linnéa Olmarken, Under huden a.k.a.The Pig
Anna Pers Bräcke, Fett fett
Agga Anne Mette Stage, Bodysoapname-generator.com
Benedetta Crippa, World of desire
Ida Pettersson, Astral grid
Karin Matz & Helen Runting, Secretary, Folkhem-stipendiat

Anna Pers Bracke, Fett fett. Motiveringen lyder: Illustrationer med organiska, taktila kvaliteter – och som inte ber om ursäkt. I stället tar de för sig och det i ett relevant ämne.

 

Emma Brålander, Färg, illusion och komposition. Motiveringen lyder: Scenisk popbarock som utmanar ögat med sitt optiska spel mellan det endimensionella och tredimensionella. Här finns en känsla för färg och form som påminner om modeskapande – ett objekt som man blir nyfiken på.