Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

iphone-6-mockup

3A4_papermockup02

Inspirationen för appens form kommer från ett vattenpass.
Inspirationen för appens form kommer från ett vattenpass.
Annons
Innan vattenpasset arbetade det med ett fiskeflöte som idé.
Innan vattenpasset arbetade det med ett fiskeflöte som idé.
Digitalt Notis
30039

Ustwo och Pauseable skapar avslappningsapp

TEXT Camilla Buch

Idag lanseras avslappningsappen Pause som tagits fram av Ustwo och Pauseable.

Den globala studion Ustwo har tillsammans med danska Pauseable skapat en app för avslappning och meditation som ska hjälpa människor att minska stress och återfå fokus. Tanken med appen är att dra fokus till telefonen för att trigga kroppens vilorespons. Pause ska känna av användarens långsamma och kontinuerliga fingerrörelse och skapa lugnande ljud och grafik för att hjälpa användaren att behålla uppmärksamheten.

– Teknologi och smartphones sägs ofta vara källan till stress i dagens samhälle men vi vill vända uppochner på det påståendet. Vi använder det för att nå liknande resultat som man får av att utöva Tai Chi och mindfulness. Istället för månader eller åratal av träning kan vi med teknikens hjälp uppleva det inom några minuter, säger Marcus Woxneryd, vd på ustwo Nordics.

Appen är formgiven för att ha en lugnande verkan, vid användarens fingerrörelse börjar ett fält som växer i takt med att rörelsen fortsätter ta form på skärmen.

– Pause är resultatet av ett nytt synsätt på våra smartphones. Vi har skapat ett enkelt och effektivt verktyg som hjälper människor att ta kontroll över sin uppmärksamhet och energi, varsomhelst och närsomhelst, säger Peng Cheng, grundare av Pauseable.

Hur har form och färg spelat in i utvecklingen av appen? Jag antar att det är viktigt att tänka på för att skapa rätt känsla?
– Färg och form har spelat stor roll såklart eftersom vi vill, som du säger, skapa rätt känsla i appen. Det har varit en utmaning att skapa en upplevelse som engagerar och guidar användaren men samtidigt inte stjäl uppmärksamheten från den avslappnade och fokuserade rörelsen med fingret. Vi behövde något som kunde fungera som en visuell trigger, som får användaren att interagera med skärmen och starta sin rörelse, men i slutändan inte har någon specifik funktion, skriver Ustwo i ett mejl.

– Vi har testat flera olika koncept från ”realistisk design” med till exempel ett fiskeflöte som man kunde dra sakta nedåt och laborerat med olika geometriska objekt. De fick dock en ganska tung och kantig känsla där vi ville ha något lätt och luftigt samt gav mörka, skarpa färger där vi var ute efter något mjukare. Känslan av att något sjönk ville vi också undvika då känslan av att något flyter kändes mer positivt och mer i linje med förväntningarna av en meditativ och avslappnande upplevelse.

Var fick ni inspirationen till formen från?
– Inspirationen till formen vi använder idag kommer från bubblan i ett vattenpass. Vi utvecklade det tills vi kände att vi hade ett koncept som var minimalistiskt och engagerande och en form som kändes organisk och luftig som följer rörelsen. Ljudet är skapat efter samma premisser och har ingen direkt takt utan är mer svepande och låter en sväva iväg i upplevelsen.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop