Datorn, tillsammans med HTC Vive-glasögon, hängs fast på en slags ryggsäck tillsammans med batteripack för att användaren ska kunna röra sig fritt. I normala fall är glasögonen kopplade till en stationär dator med en lång sladd, vilket hindrar mobiliteten, enligt Stefan Jeleby, produktchef för workstations på HP Sverige.
– VR kommer att bli viktigare i framtiden, för alla som arbetar med 3D-modellering inom alla fält – byggnad, produktdesign, industri och så vidare. Möjligheten att till exempel kunna låta en kund kliva in i din 3D-modell och se hur det kommer se ut i verkligheten, kommer att underlätta på alla fronter.
När jag får testa den nya VR-ryggsäcken får jag uppleva ett par olika miljöer i vilka jag kan göra olika saker. I en miljö står jag i en liten lägenhet och kan plocka upp inredningsdetaljer och atteraljer med hjälp av HTC Vives handkontrollers. I en annan miljö kan jag steka köttbullar och grädda kanelbullar. Där kan jag också uppleva miljön från ett barns, eller till och med en katts, perspektiv. Jag kan gå runt i köket och bläddra i tidningar – Ikeas katalog mer specifikt, då detta var en demo för Ikea. I en tredje miljö kunde Stefan Jeleby ändra miljön jag befann mig i medan jag stod i demon – i en lobby byttes trappräcken ut och miljön gick att se i helvitt samt med färger och mönster.
– Det finns en stor fördel när det kommer till att använda VR i sin arbetsprocess. Du kan till exempel mycket lättare felsöka i en 3D-renderad miljö än en i 2D. Föreställ dig till exempel ett trapphus, där du kan gå runt för att se att bärande balkar, väggar och rör sitter rätt, långt innan du börjar arbeta med dyra material, säger Stefan.
Han går också in på själva VR-termen, som ofta används för att beskriva vad som egentligen är 360-miljöer. Dessa är statiska bilder i 360 grader, där du kan stå och titta runt, men inte röra dig eller interagera med miljön.
– Det är den typen av videos och bilder du kan se när du lägger in din smartphone i till exempel Google Cardboard – VR kräver mycket mer kapacitet från datorn. I VR är det viktigt att allt känns naturligt, att respons och feedback fungerar helt, för att användaren inte ska börja känna sig åksjuk. Därför är det viktigt att ha en dator som har den kapaciteten.