Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Vi testar HP:s VR backpack

TEXT Camilla Buch
ÄNDRAD 2018-01-08 | PUBLICERAD 2017-11-17

HP har lanserat den professionella VR-datorn HP Z VR Backpack G1 Workstation, en dator med VR-kapacitet som användaren bär på ryggen för att skapa större rörelsefrihet i produktions- och designprocessen. CAP&Design fick chansen att testa den på HP:s kontor i Solna.

Annons

Datorn, tillsammans med HTC Vive-glasögon, hängs fast på en slags ryggsäck tillsammans med batteripack för att användaren ska kunna röra sig fritt. I normala fall är glasögonen kopplade till en stationär dator med en lång sladd, vilket hindrar mobiliteten, enligt Stefan Jeleby, produktchef för workstations på HP Sverige.

– VR kommer att bli viktigare i framtiden, för alla som arbetar med 3D-modellering inom alla fält – byggnad, produktdesign, industri och så vidare. Möjligheten att till exempel kunna låta en kund kliva in i din 3D-modell och se hur det kommer se ut i verkligheten, kommer att underlätta på alla fronter.

När jag får testa den nya VR-ryggsäcken får jag uppleva ett par olika miljöer i vilka jag kan göra olika saker. I en miljö står jag i en liten lägenhet och kan plocka upp inredningsdetaljer och atteraljer med hjälp av HTC Vives handkontrollers. I en annan miljö kan jag steka köttbullar och grädda kanelbullar. Där kan jag också uppleva miljön från ett barns, eller till och med en katts, perspektiv. Jag kan gå runt i köket och bläddra i tidningar – Ikeas katalog mer specifikt, då detta var en demo för Ikea. I en tredje miljö kunde Stefan Jeleby ändra miljön jag befann mig i medan jag stod i demon – i en lobby byttes trappräcken ut och miljön gick att se i helvitt samt med färger och mönster.

– Det finns en stor fördel när det kommer till att använda VR i sin arbetsprocess. Du kan till exempel mycket lättare felsöka i en 3D-renderad miljö än en i 2D. Föreställ dig till exempel ett trapphus, där du kan gå runt för att se att bärande balkar, väggar och rör sitter rätt, långt innan du börjar arbeta med dyra material, säger Stefan.

Han går också in på själva VR-termen, som ofta används för att beskriva vad som egentligen är 360-miljöer. Dessa är statiska bilder i 360 grader, där du kan stå och titta runt, men inte röra dig eller interagera med miljön.

– Det är den typen av videos och bilder du kan se när du lägger in din smartphone i till exempel Google Cardboard – VR kräver mycket mer kapacitet från datorn. I VR är det viktigt att allt känns naturligt, att respons och feedback fungerar helt, för att användaren inte ska börja känna sig åksjuk. Därför är det viktigt att ha en dator som har den kapaciteten.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop