Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Visa Dölj kommande events

Nu öppnar SOS Alarm dörren till larmcentralen via VR

TEXT Mina Stierna
ÄNDRAD 2019-01-24 | PUBLICERAD 2019-01-22
Annons

Carl-Johan Stenmalm, kommunikatör och projektledare vid SOS Alarm

Nu kan den som besöker SOS Alarm vid mässor, evenemang eller direkt vid SOS-centralerna få upplevelsen av att hantera nödsamtal med hjälp av VR-teknik. SOS Alarm har i samarbete med VR-byrån Vobling tagit fram en interaktiv upplevelse där man får gå in i en SOS-central, lyssna på verklighetsnära dramatiserade nödsamtal eller hjälpa till att bedöma och hantera samtalen så att den som ringer får rätt hjälp.

– Eftersom vår verksamhet omgärdas av hög sekretess kommer de flesta tyvärr aldrig kunna besöka en SOS-central på riktigt. VR ger en stark närvarokänsla och är idealiskt för att visa upp vår verksamhet så nära det går utan att behöva vara fysiskt på plats. Den VR-upplevelse som vi har tagit fram innehåller en 3D-genererad digital tvilling av SOS-centralen där man kan prova på tre olika aktiviteter: en rundtur i centralen, att sitta och medlyssna bredvid en SOS-operatör och att själv prova på att agera operatör i enkla samtalsscenarion. VR är ett helt nytt sätt för oss att kommunicera på och det ska bli väldigt spännande att se hur det tas emot, säger Carl-Johan Stenmalm, kommunikatör och projektledare vid SOS Alarm.

– Vi på Vobling är stolta över att SOS Alarm gett oss förtroende att gemensamt skapa en interaktiv VR-upplevelse där vi demokratiserar förståelsen för SOS Alarms dagliga arbete genom interaktiv teknik. Det har varit väldigt kul och lärorikt att jobba tillsammans med SOS Alarm. Vi ser möjligheter framöver att vidareutveckla upplevelsen för användning inom utbildning och rekrytering, säger Magnus Rudling, Partner och Business Manager på Vobling.

– Att använda VR är ett högst medvetet val av oss eftersom vi hela tiden vill utforska nya plattformar för att utveckla vårt kommunikationsarbete. Vi tror att en interaktiv kommunikation genom VR kan bidra till en ökad kunskap om vår verksamhet, hos såväl allmänheten, övriga aktörer inom blåljussfären som beslutsfattare och opinionsbildare. Det i sin tur bidrar till ökad trygghet, förståelse och en bättre alarmeringstjänst för hela Sverige, säger Carl-Johan Stenmalm, kommunikatör och projektledare vid SOS Alarm.

VR-upplevelsen har tagits fram vid SOS Alarms SOS-central i Stockholm. Medarbetarna i den operativa verksamheten har intervjuats och deltagit i utvecklingen för att få en så verklighetsnära VR-upplevelse som möjligt. VR-upplevelsen som nu är lanserad kommer att finnas tillgänglig i SOS Alarms monter, E:09, vid MVTe-mässan i Kista, den 22-23 januari.

Läs mer om SOS Alarms VR-upplevelse på https://www.sosalarm.se/vr

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop