Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Annons

VidStar_Logo

Vidstar Festival

Den 9–10 september är det premiär för Vidstar Festival i Ericsson Globe. Festivalen samlar allting kring onlinevideokultur – inklusive världskända Youtube-stjärnor.

VidStar_Mobile_Merch

VidStar_Star VidStar_Style_Guide VidStar_Website

VidStar_Event_Logos

Identitet
41085

Färgstarkt för vlogg-festival

TEXT Sara Wilk

En form som kan tilltala tonåriga vloggers – och deras föräldrar. Studio Theolin och Tom Collins har tagit fram en identitet för den nya festivalen Vidstar.

Berätta lite kort om bakgrunden, hur blev det här uppdraget till?
– Emma Egnell och Beata Wickbom kontaktade mig med sin idé i januari och jag blev helt hooked. Deras planer och ambitioner var stora och jag tyckte att konceptet var grymt. Och jag hörde snabbt av mig till Tom, säger Jenny Theolin som är creative director och projektledare.

Hur såg briefen ut och vad var uppdragsgivaren ute efter?
– Vidstar behövde bli ett varumärke – de behövde ett designkoncept som var inspirerande och skalbart, ett koncept som ger en bas för samskapande och som är flexibelt nog att representera Youtubers samt locka 16 000 fans till Ericsson Globe. Vi behövde ta fram en identitet som alla partners kunde ta del av och bli inspirerade av samt riktlinjer som inte enbart är reglar, utan fulla av möjligheter för att utveckla varumärket.

Vilka nyckelaspekter tog ni fasta på när ni skapade maneret?
– Vi tittade på konkurrenter och på hur tidigare och internationella vlogg-festivaler har marknadsförts. Och vi noterade hur Youtube-stjärnornas egna varumärken ser ut och så klart vilka fansen är. Vi visste att Youtube-stjärnorna är viktiga för att dra publik, så vi tittade på hur vi kunde skapa en identitet som lyfter fram dem, berättar designern Tom Collins.

Hur skulle ni beskriva identiteten?
– Identiteten föddes ur en idé att fira morgondagens digitala stjärnor. Den är enkel, stark och känns – hoppas vi – skoj. Vi ville fånga energin som finns i vlogg-världen i de här tvådimensionella sakerna som vi tog fram. Ikonernas uttryck ska spegla en känsla av rörelse och utveckling. Vi ville också att identiteten ska kunna tolkas och omskapas av partners, Youtube-stjärnor och festivalbesökare, fortsätter han.

Vilka var de största utmaningarna?
– Att skapa en identitet som attraherar alla valda målgrupper. Även om festivalen främst riktar sig till online-kreatörer och deras fans, så vill den också nå sponsorer, partners och marknadsförare. Vi behövde skapa någonting som känns autentiskt och roligt för en grupp med tonåriga vloggare, men som samtidigt är sofistikerat att tilltala deras föräldrar och industrin.

– Och eftersom det här är den första Vidstar-festivalen hade vi inget färdigt content att arbeta med. Ingen bank med bilder från eventet, inga fotografier – vilket betydde att vi var tvungna att ta fram enkla system för att använda de fotografier vi fick på bästa sätt, och utveckla ikoner som uttrycker festivalens olika nyanser.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera