Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Luciatåg som gerillakampanj

TEXT Camilla Buch

I helgen höll Forsbergs sin årliga julmarknad, ett projekt för studenterna att genomföra ett heltäckande kampanjkoncept.

Annons
3
Foto: Frank Nordenberg.

Arbetsgruppen

Jacob Wandrell, copywriter
Julia Waldemarsdotter, grafisk designer
Irina Silva, grafisk designer
Linus Andersson, grafisk designer
Anna Karlin, grafisk designer
Kalle Lund, grafisk designer

Julmarknaden skall innefatta försäljning av egendesignade produkter, café där intäkterna går till välgörenhet, totaldekor av hela huset enligt koncept, egenproducerade annonsenheter, marknadsföringsstrategier och sponsorarbete. I år var det cmyk som blev det vinnande konceptet.

– Vi bestämde oss tidigt för att inte sugas in i den brunrödgröna svenssonjulen. Vi ville fira jul i en explosion av kreativitet och färg. Vi inledde tankearbetet med att fram en stor mindmap på vad som är ”typiskt jul”, och sedan kryssade vi över allt. Vi ville tolka julen på vårt eget sätt. Vi ville ha färg, vi ville ha liv, vi ville ha att koncept som bjöd in besökarna till personlig upplevelse av vår kreativa och galna vardag här på skolan. Och där föll valet på cmyk – för ibland måste man helt enkelt tänka som en printer, säger Jacob Wandrell som var arbetsgruppens copywriter.

I samband med julmarknaden ordnades dessutom ett luciatåg – en spontan gerillakampanj. Under fredagen innan premiären tågade samtliga studenter vid två tillfällen under dagen genom södermalm i cmyk-färgade luciakläder, sjungandes och utdelandes flyers och pepparkakor till skrattande söderbor, beskriver Jacob Wandrell.

Foto: Frank Nordenberg.
Foto: Frank Nordenberg.
Foto: Beata Cervin.
Foto: Beata Cervin.
Foto: Beata Cervin.
Foto: Beata Cervin.
Foto: Frank Nordenberg.
Foto: Frank Nordenberg.
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera