Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
29668

Ökad investering på digitala medier

TEXT Camilla Buch

Reklammarknadens omsättning kommer att öka i digitala medier, enligt Institutet för reklam- och mediestatistiks, IRM:s, nya prognos för 2015–2016.

Annons

Totalt förväntas reklammarknaden omsätta knappt 32,4 miljarder kronor under 2015, vilket motsvarar en ökning om 1,6 procent jämfört med föregående år.

– IRM prognosticerar över 33 miljarder kronor i medieinvesteringar under 2016, ett nytt all-time-high, kommenterar Madeleine Thor, vd på IRM. Ekonomin kommer att vara relativt god vilket stödjer ökad reklaminvestering och dessutom drivs marknaden på av idrottsevenemang, såsom OS och fotbolls-EM.

I den reviderade prognosen är den förväntade totaltillväxten oförändrad, men fördelningen av medieinvesteringarna har förändrats till de digitala mediernas fördel.

– Vi reviderar upp prognosen för digitala medier, fortsätter Madeleine Thor. Under det första halvåret accelererar den digitala tillväxten, den är nu över 17 procent relativt det första halvåret 2014. Det, tillsammans med signaler från marknaden, gör att prognosen för digitala medier revideras upp. Nu förväntar vi oss att digitala medier passerar 14 miljarder kronor i reklaminvesteringar under 2016.

Det är mobilmarknadsföring och webb-tv som visar störst tillväxt, och de förväntas båda växa med drygt 40 procent jämfört med i fjol. Sökordsmarknadsföring förväntas också växa, med dryga 20 procent jämfört med 2014.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera