Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Fem olika mönster utgör stommen i den grafiska profilen.
Fem olika mönster utgör stommen i den grafiska profilen.
Annons

Uppdraget

Uppdragsgivare: Parken Zoo
Byrå: Ruth
Målgrupp: Familjer från Mälardalen, framför allt Stockholm.

För Ruth var uppdraget att hitta nya sätt att konkurrera med de större djurparkerna i Sverige.
För Ruth var uppdraget att hitta nya sätt att konkurrera med de större djurparkerna i Sverige.
En ny tonalitet utvecklades.
En ny tonalitet utvecklades.
Tilltalet var viktigt – det skulle vara lekfullt och en del av upplevelsen i parken.
Tilltalet var viktigt – det skulle vara lekfullt och en del av upplevelsen i parken.
I reklamfilmerna var det ofta djuren själva som stod för filmandet.
I reklamfilmerna var det ofta djuren själva som stod för filmandet.
Identitet
41329

Parken Zoo ska sticka ut och ta plats

TEXT Camilla Buch

Reklambyrån Ruth var tvungna att tänka på nya sätt att konkurrera när de uppdaterde Parken Zoos grafiska plattform.

Uppdrag
För Ruth var uppdraget att hitta nya sätt att konkurrera med de större djurparkerna i Sverige. Parken Zoo kunde inte trycka på sin storlek, så fokus behövde ligga på någonting annat – i det här fallet den nära djur-upplevelsen.

— Vi behövde hitta ett tydligt formspråk för parken, ett tydligt koncept. Där föddes arbetet och den nya strategin. ”Välkommen till en nära djur-upplevelse” blev ledorden, berättar Henrik Täppmark, creative director på Ruth.

Mål
— Vi ville hitta någonting som både de som arbetar i parken och de boende i Eskilstuna kunde vara stolta över. Parken har funnits sedan 1800-talet och varit en djurpark sedan 1950-talet, så det fanns ett arv där att ta vara på, säger Henrik.

Jakob Fagerström, art director på Ruth, menar att ett mål var att skapa en identitet som inte känns gammal efter två år:

— Detta är ett grafiskt koncept som givits utrymme att utvecklas över tid. Det går att byta ut leopardmönstret, till exempel när ett nytt djur kommer till parken, och samtidigt hålla kvar igenkänningen.

Arbetsgång
Det hela började med att Jakob märkte att de flesta djurparkers identiteter liknar varandra – det är mycket naturfärger, brunt papper och gröna tilläggsfärger.

— Utifrån den insikten började vi tänka på hur vi kunde göra för att sticka ut från de andra, och efter det gick det väldigt fort. Parken anammade vårt förslag på en gång, de kände igen sig i formspråket, berättar Jakob.

De menar också att det varit en levande process, de har hållit workshops och diskussioner om vilken känsla som ska förmedlas har pågått kontinuerligt.

Resultat
Parken öppnade 5 maj, och har slagit rekord i antal sålda säsongskort. För byrån har det varit viktigt att de som arbetar i parken trivts med omgörningen, och Camilla Delac, marknadschef på Parken Zoo, säger att omgörningen tagits emot väl.

— Det är ett helt nytt uttryck men man känner fortfarande igen sig. Det är alltid spännande att byta grafisk profil och även fast man är stormförtjust själv så är man spänd över reaktionerna. När mycket nu är på plats i parken så är jag ännu mer förtjust, säger hon och fortsätter:

— Det enkla och det lekfulla har alltid varit en devis för Parken Zoo – nu visar vi det i ett helt nytt uttryck. Den nya profilen är enkel att jobba med och vi kan lyfta fram unicitet på ett helt annat sätt.

 

 

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera