Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

SVT svidar om

TEXT Camilla Buch

Precis efter SVT:s 60-årsjubileum kunde en uppmärksam tittare se en ny logotyp i företagets kanaler. Små ändringar förvisso, men som tydde på någonting större. Den nya logotypen bara en del av ett helt nytt designsystem som kommer att rullas ut och utvecklas framöver.

Annons

svt_logo_2016

– Det nya designsystemet har sin grund i rörlig bild och navigation, som ska göra det lättare för publiken att navigera i vårt utbud och förtydliga SVT som avsändare, berättar Sabina Rasiwala, som är kommunikationsdirektör på SVT.

Logotypen har framför allt förenklats och kondenserats och är ritad för att kunna animeras. Stjärnblomman som tidigare synts i vissa sammanhang är borttagen och istället har de arbetat för att hitta ett verktyg för att underlätta i navigeringen.

– Vi befann oss fram till nu i en organisk tillvaro där grafiska element vuxit fram över tid. Stjärnblomman har till exempel funnits i corporate, sport och nyheter, men inte i Play. Den har varit svår att förhålla sig till för att den är ganska statisk och inte är färgkodad. Den gör heller inget jobb för logotypen, snarare blockar den om vi vill förtydliga att det handlar om SVT Nyheter eller SVT Sport, och svår att jobba med i corporate fortsätter Sabina Rasiwala.

svt_logoanimation_open-close2

Istället har slashen tagits fram. Snedstrecket är taget från V:et i SVT, och kommer fungera som en central del i identiteten, för att avskilja och förtydliga och som utgör basen i mönster. Utöver logotypen har en ny färgskala och ett nytt typsnitt, Publik sans, tagits fram. Färg kommer att ta ett steg tillbaka till förmån för fotografisk bild, rörlig och stillbild.

– Typsnittet är specialritat för oss i samarbete med Essen International, och ska främst fungera i digitala miljöer. Vi har höga krav på synbarhet och läsbarhet, så det har varit en viktigt del i utvecklingen.

I dag har den avskalade grundplattformen börjat implementeras, men i framtiden ska det nya designsystemet, framtaget tillsammans med Happy FB, göra det lättare för SVT att bygga vidare och utveckla identiteten över tid.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera