Nästan alla företag, myndigheter och andra organisationer har loggor. Ibland är dessa tiotals eller till och med hundratals år gamla och har aldrig ändrats, men de flesta är ganska nya och många företag byter ut sin logga då och då när de vuxit ur sin gamla ”kostym”.
Att designa en logga kan vara riktigt klurigt, eftersom det finns så många saker att tänka på. Ta en sådan enkel sak som att den ska fungera i storlekar från pyttesmå (helst så att en variant av loggan kan vara så bokmärkesbild i webbläsare) till riktigt stora.
Designer Daily har listat 10 saker som du bör tänka på när du sätter igång med en ny logga. Naturligtvis är dessa inte regler som någon måste följa, men de flesta är bra förslag.
- Arbeta med vektorer
- Använd inte fler än två typsnitt
- Håll det läsbart
- Testa storlekar
- Anpassa den till mörka bakgrunder.
- Se till att den funkar i svartvitt
- Använd inte foton
- Titta på den upp-och-ner
- Följ inte trender
- Få specifik kritik
Bloggens läsare tycte att det saknades flera viktiga punkter på listan, närmare bestämt:
- Inga övertoningar
- Se till att den passar temat
- Håll dig till två eller kanske tre färger
- Färdigställ inte en logga till ett företag på konceptstadiet
- Skicka ett budskap som kan förstås i de flesta länder
- ”Enkelhet är nyckeln till briljans”
- Använd ett läsbart typsnitt
- Använd en Pantone-guide och dina ögon.
En del av dessa punkter är så självklara att vi inte kan tänka oss att någon som jobbar med design missar de, men andra är mer av typen borde vara uppenbar, men är lätt att missa i stressen.
Har du fler punkter att lägga till listan? Skicka in så kan vi bygga ut den!